1/48 Fairey Albacore Mk.1 od Special Hobby

Autor: Petr Štěpaník <p.stepanik(at)gmail.com>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 02. 10. 2009


Pohled do krabičky již dříve vydaného modelu, ale tak trochu zapomenuté předlohy…



Něco z historie
Fairey Albacore (druh tuňáka) byl dvouplošný torpédový - bombardovací letoun používaný zejména vzdušnou složkou britského námořnictva. Projekt vznikal v době, kdy u jiných námořnictev byly projektovány, nebo přicházely do služby moderně pojaté jednoplošné konstrukce TDB-1 Devastator a B5N Kate. Na vině byla možná pověstná britská konzervativnost, ale zejména hektická doba, kdy námořnictvo potřebovalo náhradu za zastaralý typ Fairey Swordfish. Sériová výroba 100 kusů byla objednána již v květnu 1937 a k prvnímu vzletu prototypu došlo až 12. prosince 1938. Pro zajímavost – soutěž o následovníka Albacora byla vypsána v lednu 1938 a v červenci téhož roku byla podepsána objednávka na výrobu dvou prototypů. Soutěž vyhrála opět firma Fairey, s typem Barracuda. To tedy jen potvrzuje o jak hektickou dobu se jednalo. Celkem bylo vyrobeno 800 kusů Albacorů.
Swordfish ale nakonec překonán nebyl, Albacore byl totiž stažen ze služby ještě před koncem války…

Albacore byl i přesto zajímavým letounem a přinesl mnoho nových konstrukčních prvků (celokovový skořepinový trup, zcela zakrytá kabina, třílistá stavitelná vrtule, automatické sloty, hydraulicky ovládané vztlakové klapky, stěrač čelního štítku a další). Hlavní zbraní bylo 18“ torpédo. Další výzbroj mohla být nesena na podkřídeních závěsnících. V křídle a zadní části kabiny byly umístěny kulomety ráže 7,7 mm.

Stavebnice
Krabice s horním otevíráním obsahuje tři velké a jeden menší rámeček z šedého tvrdšího plastu (112 dílů), rámeček s čirými díly (6 dílů), pytlík s resiny (42 dílů), planžetu letpů (38 dílů), fólii s budíky palubní desky, aršík obtisků se třemi markingy a černobílý stavební návod.
Na shortrunový původ stavebnice jsou plastové díly odstříknuty velmi pěkně. Tu a tam je nějaký škrábanec, stopy pravděpodobně po opravách formy, propadlinka nebo otřep, ale nic co by nezvládl brusný papír, skalpel, nebo surfacer. U kořene levé poloviny dolního křídla je lehká stopa po poškození formy, ale opět nic tragického. Pokud se někde nachází stopa po vyhazovači z formy, tak je vystouplá a tedy snadněji odstranitelná. Rytí do hloubky je ostré, naryty jsou i rychlošrouby. Nýty na modelu nejsou, což je podle mého názoru lepší varianta, než naznačení jen některých řad. Modelář má tak na výběr zda nýtovat nebo ne, a nemusí řešit aby nové nýty vypadaly jako ty vylisované.
Model je velice detailní – příkladem je stolek navigátora i s pravítkem z leptu, klika otevírání zadních dveří, nebo zaměřovač odhozu torpéda. Některé detaily na modeláři ale samozřejmě zůstávají.
Slabinou stavebnice je absence jakékoliv podvěšené výzbroje, což je, vzhledem k mnoha jejím kombinacím, škoda.
Čiré díly jsou odstříknuty čistě a jsou tenké. Pokud chceme otevřít prostor pilota a navigátora, musíme řezat. Mohlo by ale dojít ke snížení pevnosti a tuhosti spoje horního křídla, který je na díl překrytu nalepen. Vzhledem ke složitému a hustému rámování kabiny, úspoře času a nervů, doporučuji dokoupit masky od Eduardu.
V resinových dílech nalezneme motor Bristol Taurus, podkřídelní závěsníky, zadní kulomet a další díly zejména kokpitu. Díly jsou odlity čistě a bez bublinek, je nutné pouze odstranit jemné blány.
V leptaných dílech nalezneme další detaily, např. antény radaru, madla překrytu kabiny, poutací pásy, již zmiňované pravítko navigátora, samozřejmě palubní desku, a například zadní přepážku s otvory pro uskladnění dýmovnic a flér. Tuto přepážku ale nalezneme i v plastových dílech, máme tedy na výběr.
Návod je černobílý, přehledný, s označením zbarvení jednotlivých dílů (odkaz na barvy GSI) a malým výkresem pro dodržení geometrie křídel a VOP. Kamuflážní schémata jsou bohužel také vytištěna černobíle.
Obtisky jsou kvalitně vytištěny firmou Aviprint. Mají (kromě noseartu – trpaslíka Dřímala) bezchybný soutisk a to i u „pavích ok“. Neobsahují popisky.

Varianty zbarvení
X9053/5C, 817. Sq. FAA (podle jiného zdroje 820. Sq.) ve standardním zbarvení FAA, tedy Dark Slate Grey / Extra Dark Sea Grey / Sky, se sněhurkovským trpaslíkem Dřímalem na čumáku :). Kolem trupového znaku byla viditelná stopa čerstvé barvy po zamalování původního znaku typu A1 na typ C1.

X8942/5B, 828. Sq. FAA ve zbarvení používaném v severní Africe, horní plochy stejné jako předchozí letoun, spodní plochy přetřené černou barvou.

L7114, 826 Sq. FAA pojmenovaný „MOANA II“ nese asi nejzajímavější zbarvení – horní plochy Dark Slate Grey / Extra Dark Sea Grey, boční plochy barva Sky a spodní plochy černé.


























Co říci závěrem? Model lze již z krabice postavit velmi detailní a díky své zajímavé a neokoukané předloze obohatí sbírku každého modeláře.

Klady
+ neokoukaná předloha
+ model je detailní již z krabice
+ pro mírně pokročilého modeláře možnost vyzkoušet si práci s resinovými a leptanými díly

Zápory
- absence podvěšené výzbroje
- černobílá schémata kamufláží

Děkujeme firmě MPM za poskytnutí vzorku.

Petr Štěpaník, KPM Prosek Panthers