1/72 DB-8 od MPM production

Autor: Robert Horáček <(at)>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 05. 03. 2010


Inbox recenze amerického letounu v holandských barvách


Douglas DB 8A-3N; MPM 1/72

Vzdor označení, které jste si přečetli v nadpisu, tento letoun pochází z dílny firmy Northrop. Pod označením A-17 sloužil u jednotek USAAC. Poté, co továrnu Northrop převzal Douglas Aircraft Co. Inc. dostaly nové stroje, jejichž objednávka byla předložena po datu sloučení obou firem, označení DB 8.
Právě to byl případ letadel určených pro Holandské královské letectvo. Holanďané objednali 18 letadel DB 8 varianty A-3N, která byla dodána mezi srpnem a listopadem 1939. Právě včas na to, aby se stihly zapojit do bojů, když 10.května 1940 Němci zahájili útok proti západní Evropě… Nasazeno bylo 11 strojů, 7 z nich bylo sestřeleno. Ostatní byly buď zničeny na zemi, nebo je později ukořistil Wehrmacht. Přesto se jejich nasazení nedá považovat za fiasko, neb jim za oběť padlo několik německých transportních Junkersů Ju-52.

Stavebnice

To by bylo stručně k historii, přejděme k modelu. Celkem 68 dílů je rozloženo ve třech rámečcích, z nichž jeden je čirý. Rozložení dílů napovídá, že výrobce má ve svém programu i původní americkou A-17. V rámečcích nalezneme 15 dílů, které pro stavbu nevyužijeme, jako příklad lze uvést hned tři různé výlisky motoru a k nim příslušející kapotáž. V případě holandského stroje si samozřejmě vybírat nemůžeme, ale díly navíc jsou pochopitelně nezanedbatelným přínosem pro domácí modelářské šrotiště.
Díly jsou solidně odstříknuté, jejich kvalita je bohužel nepřímo úměrná jejich velikosti, a tak zatímco na polovinách trupu, nebo křídlech prakticky nenajdeme vadu dokonce ani v podobě ztrácejícího se rytí, nohy hlavního podvozku si už od pohledu budou žádat zvýšenou péči. Povrch dílů je hladší, než jsem v případě modelů z produkce firmy MPM zvyklý.
Detaily, jako jsou třeba podvozkové šachty nebo vybavení kokpitu, jsou poněkud zjednodušené. MPM tyto partie obvykle řeší prostřednictvím PUR dílů, které ale u modelu DB 8A-3N nenajdeme. Nicméně výrobce se snažil - v kokpitu najdeme vše důležité, pneumatiky mají naznačený dezén a i tvarově celkem složitý motor vypadá slušně.
Stavební návod je přehledný. Stavbu dělí do 12 kroků a na jeho konci najdeme tři varianty zbarvení a všechny holandské s tříbarevnou kamufláží složenou z pískové, tmavě zelené a tmavě hnědé. Dva z nabízených letounů mají válečné výsostné znaky v podobě oranžových černě lemovaných trojůhelníků, jeden má předválečné kokardy. Jinak jsou všechny tři stroje stejné. Může se to zdát jednotvárné, ale na druhou stranu když si někdo koupí krabičku s Holanďanem na víku, tak nejspíš ví, proč to dělá.

Děkujeme firmě MPM Production za poskytnutí vzorku na recenzi.

Robert Horáček, KPM Prosek Panthers