1/48 Hanriot HD.1 od Eduardu

Autor: Martin Šimčík <(at)>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 17. 03. 2010


Recenze francouzského dvojplošníku v italských službách


Dle přehledu na stránkách www.eduard.cz se nám do rukou dostává šestý přebal francouzského letadélka z dílny Reného Hanriota a Pierra Duponta. Už podruhé je to pak v edici Weekend.

Strohým popisem byl Hanriot HD.1 malým, obratným stíhacím letounem se slabší výzbrojí a nepříliš výkonným motorem (Le Rhone 9J – později však docházelo k zástavbám motorů výkonnějších). Výkony motoru byly důvodem, proč ve francouzském letectvu tento typ ustoupil SPADu S.VII.a veškerou produkci HD.1 proto odebrali spojenci – Itálie (kde byly licenčně vyráběny společností Macchi), Belgie a USA. Po konci války se několik strojů z italské produkce dostalo také do výzbroje Švýcarska, Ekvádoru a Venezuely.

Parametry předlohy:


Parametry modelu
Seshora otevíraná krabička s jednoduchou, Weekendovou, kresbou jediné možné obtiskové varianty, která na nás v krabičce čeká (stroj s/n 4386-81 – Squadriglia Caccia, IV Grupo Aeroplani, Itálie). Dílů z dobře opracovatelného šedého plastiku napočítáme 53 (Eduard jich avizoval celkově 74), pečlivě zabalený čirý díl je celý jeden. Dalších šest dílů při stavbě nevyužijeme, což, vzhledem k jednoduchosti stavebnice, dělá z tohoto vydání skutečného adepta na víkendový model (pro ty, kdo by chtěli podlehnout pokušení - lepty pro tento model v nabídce výrobce nefigurují). Stopy po vyhazovačích na viditelných místech nenajdeme, detaily na povrchu se neztrácejí, takže jedinou „radostí“ která nás čeká, jsou přesazené formy (např. u chladiče hlavně kulometu bude náprava komplikovanější) a stopy po dělící rovině (prakticky na všech dílech – z většiny ale půjde jednoduše odstranit).
Stavební návod je přehledný, samozřejmostí je i na naznačení „výpletů“. Celobarevný návod je ke stažení na tomto odkazu: http://www.eduard.cz/products/pdf/n84/8412.pdf
Obtisky jsou vytištěny firmou Eduard bez jakýchkoliv náznaků posunutí nebo jiných chybiček. Součástí je také obtisk palubní desky.

Doplnění redakce: bohužel se ale na dekálech objevil nešvar, a to otočené barvy na směrovce. Jak vyplývá z obrázku v titulu článku ale i z návodu stavebnice, Hanriot měl vzadu červený pruh, na dekálech směrovky jsou ale barvy opačně vzadu je zelený pruh.

Děkujeme firmě Eduard za poskytnutí vzorku na recenzi.

Martin Šimčík. KPM Prosek Panthers