1/48 Supermarine Spitfire Mk. VC "Czechoslovak Squadron"

Autor: Daniel 'Skřivan' Křivánek <skrivan007(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 12. 04. 2010


Inbox recenze slavné britské stíhačky druhé světové války ve zbarvení Československých perutí od firmy Special Hobby

Model: Supermarine Spitfire Mk. VC "Czechoslovak Squadron"
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo: SH 48091

Jednou z dalších jarních novinek firmy MPM Production v limitované edici Special Hobby je další přebal slavného anglického letounu Supermarine Spitfire Mk. VC, který je tentokrát věnovaný Československým perutím v době druhé světové války.

Trocha historie:

Vedle Hurricanu byl Spitfire Mk.I symbolem Bitvy o Británii. Na konci roku 1940 však bylo jasné, že Spitfire Mk.I a mírně vylepšená verze Mk.II nebude v dalších bojích stačit na nové verze německých stíhaček a bombardérů. Předpokládala se sice výroba verze Mk.II poháněná Merlinem s dvoustupňovým kompresorem (nikdy se sériově nevyráběla), ale nouzově byla objednána původně malá série Spitfire Mk.V. Šlo o drak Spitfire Mk. I/II s novým motorovým ložem a motorem Merlin 45 o vyšším výkonu. Díky instalaci motoru byl upraven i chladič.
Nejprve byly použity rozestavěné draky Spitfirů Mk.I a II. Vznikly tak verze Mk.VA s výzbrojí 8 kulometů 7,7mm a Mk. VB s výzbrojí 2 kanóny 20mm a 4 kulomety 7,7mm. Masová výroba se soustředila na Mk. VB. V roce 1941 byla zavedena do výroby verze Mk. VC s novým zesíleným křídlem. To umožňovalo montáž různých kombinací zbraní. Nové Spitfire se staly hlavní ofenzivní zraní RAF ve válce nad Evropu. Postupně ale mířily na další bojiště: na Maltu, do Afriky, Austrálie, Itálie, Řecka, Jugoslávie a Indie. Spitfire Mk.VC byl díky masové výrobě neustále vyvíjen. Montovány byly různé typy vrtulí, kuželů a protiprachových filtrů. Spitfiry pozdějších sérii dostávaly Merliny 50, 55 a 56 s membránovými karburátory. Podle požadavků byla upravována křídla. Spitfiry Mk.VC létaly jak s klasickými konci křídla, tak se zkráceným křídlem nebo naopak s výškovými špičatými konci křídla. Nové křídlo umožňovalo montáž závěsníků pum, takže Spitfire Mk.VC mohl být používán i jako stíhací bombardér. I když do výroby přišly další verze Spitfirů poháněné Merliny s dvoustupňovými kompresory, překonávající německé Fw 190, na evropském bojišti byly Spitfiry Mk.VC používány v první linii až do roku 1944. Na některých dalších bojištích byly v první linii až do konce války. Verze Mk. VC se stala verzí, která byla vyrobena v nejvíce kusech ze všech Spitfirů. Postaveno bylo přes 6 500 ks této verze.

A teď konečně co nás čeká v krabičce. Po otevření klasické krabičky s krásnou kresbou letounu NNoY doprovázejícího Westland Whirlwind FB Mk.I nalezneme 3 velké rámečky z šedého plastu s hlavními díly, jeden rámeček s podtrupovými přídavnými nádržemi, po rámečku dvou druhů vrtulí, rámeček s koncovými oblouky pro klasické rozpětí, rámeček čirých dílů včetně konců zkráceného křídla a zaměřovače, sáček PUR dílů, obtiskový aršík s popisky a označením letounů a planžetu leptů.













Hlavní díly jsou vylisovány čistě s minimem otřepů. Žádné propadliny jsem neobjevil. Rytí je rovnoměrné a řekl bych, že i dostatečně hluboké a nebude nutné ho protahovat.



Na trupu je znázorněné přeplátování plechů.




U mé stavebnice jsou na pravé přední části "šupinky" odlupujícího se plastu - snad po přetření Extra Thinem od Tamiye bude vše v pořádku



U drobnějších dílů jsou drobné otřepy, ale není to nic tragického



Ve stavebnici je možné použít dva disky kol a dva druhy vrtulí dle zvolené varianty zbarvení




Kabinka je odstříknuta čistě a je krásně průhledná a přiměřeně tenká.


V rezinových dílech se nachází podstatná část kokpitu. Spodní část bočnic kokpitu, sedačka, knipl, dna podvozkových šachet,pohyblivé části výškovek a křidélek a nějaké drobnosti







Planžeta leptů obsahuje poutací pásy a několik drobností na vylepšení vzhled exteriéru modelu

V obtiskovém aršíku je označení pro 5 strojů a to včetně popisek.



Třinácti stránkový návod je ve standartu MPM production. Barvy uváděné v návodu jsou v obou variantách Gunze Sangyo.







A jaké že tedy máme kamufláže na výběr:
1. Letoun z obrázku na krabičce. SPitfire Mk. VC, EE768/ NNoY, No 310 (Czechoslovak) Sq. RAF, Exeter (Czechoslovak) Wing, Exeter, jaro 1943

2. Spitfire Mk. VC, pravděpodobně AR502/ KM, osobní stroj W/Cdr Karla "Charlie" Mrázka, Exeter (Czechoslovak) Wing, Exeter, léto a podzim 1942

3.Spitfire Mk. VC, neznámý serial/RYoA, No. 313 (Czechoslovak) Sq. RAF, Churchstanton, jaro 1943

4. Spitfire Mk. VC, AR511/DUoU, No. 312 (Czechoslovak) Sq. RAF. Harrowbeer, září 1942

5. Spitfire Mk. VC, AR511/DUoU, No. 312. Sq. RAF, Churchstanton, jaro 1943.

Podrobnější popisy ke kamuflážím naleznete zde na stránkách CMK:

A co řici závěrem? Musím říct, že první dojem, které na mě výlisky udělaly je perfektní. I když se jedná o "short run" jsou díly vylisovány čistě bez větších nedostatků či přesazení forem. Otázkou zůstává jaká bude sestavitelnost modelu. Určitě se nedá očekávat kvalita stavebnic Tamiya či Hasegawa, to je dát do krabičky lepidlo - zatřepat a vypadne slepený model. Sám jsem zvědav jak si s tímto modelem poradím. Určitě to bude pro mě zajímavá práce a zase se přiučím něčemu novému. Se stavbou Vás určitě seznámím na stránkách Modelfora.

Děkujeme firmě MPM Production za poskytnutý vzorek.

Daniel "Skřivan" Křivánek, MK Apolo Kopřivnice