1/72 - Westland Whirlwind F Mk. I “Cannon Fighter” od Special Hobby

Autor: Zdeněk Fabík <(at)>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 28. 04. 2010

Pohled do krabičky

Počet dílů:  36 ks plastových
                    4 ks plastové čiré
                  20 ks rezinových odlitků
                  14 ks leptaných
                    2 ks filmové fólie s číselníky přístrojů a přistávacími světly
Pozn. Počet dílů dle číslování stavebního návodu výrobce, některé díly jsou násobeny

Historie typu:

Při pohledu na tento letoun mne napadla myšlenka, že Westland Whirlwind působí dojmem, jakoby konstruktéři smíchali vzhled dvou britských leteckých legend a to Beaufightera a Mosquita…
Vím, nesmysl hodný nejmenovaného grafomana navštěvující česká modelářská fóra pod 100+1 nickem. Ale Vichřice je letadlem vskutku půvabným, zjevu bojechtivého.

V roce 1937 uzavřelo RAF smlouvu s firmou Westland smlouvu o dodání dvou prototypů stíhačky pro boj s bombardéry. Projekt P.9 dal vzniknou jednomístnému letounu s pohonem dvěma motory, jimiž byly dva řadové dvanáctiválce Rolls-Royce Peregrine (tradice firmy R-R, ta velela použít jméno dravého ptáka, zde sokol stěhovavý-falco peregrinus). Motory byly ukryty v gondolách vejčitého tvaru do křídla o značném rozpětí. Charakteristické pro typ se stalo křížové uspořádání ocasních ploch s vřetenem v místě vetknutí VOP do SOP. Pilot seděl v kabině pod kapkovitým krytem, ve štíhlé přídi byla umístěna mohutná výzbroj čtyř 20 mm kanónů – v době vzniku více než impozantní, tehdejším standardem výzbroje stíhacího letounu byl srovnatelný počet kulometů puškové ráže.

Typu se stalo osudné použití nevyzrálých motorů, ty svou poruchovostí a nespolehlivostí pohřbily nadějný letoun se slibným potenciálem vývoje. Whirlwind byl letoun s výbornou obratností, údajně dokázal vymanévrovat i jednomístné stíhačky. Slabinou byl též nestabilní podvozek. Whirlwindů bylo vyrobenou pouhých 114 kusů, poté byla jejich výroba v roce 1942 ukončena, operačně typ dolétal v červnu 1943, perutě jimi vybavené, byly přezbrojeny na typ Hawker Typhoon. 

Whirlwindy -pokud se dostaly pro nekonečné problémy s motory do vzduchu - byly piloty vcelku oblíbeny pro svou velkou rychlost, obratnost, mohutnou palebnou sílu koncentrovanou do baterie v přídi trupu a v neposlední řadě i pro výbornou odolnost při nouzovém přistání, díky křídlu a motorům umístěnými před kokpitem dokázal letoun pohltit náraz tak, že nezraněný pilot často opouštěl i zcela zničený letoun.

Do výzbroje se letouny dostaly v roce 1940, kdy je koncem roku převzala 263. stíhací peruť RAF, další jednotka - 137. peruť následovala v roce 1941. Více jednotek RAF jimi vyzbrojeno nebylo. Whirlwindy se osvědčily v útočných operacích proti pozemním cílům – operace Rhubarbs, jejich účinnost v roli bitevníků narostla po zavedení pumové výzbroje. Jimi vyzbrojené letouny byly nazvány Whirlybomber a výrobce Special Hobby ji nabízí pod názvem Westland Whirlwind FB Mk.I „Fighter-Bomber“ výrobním číslem SH72201 – odkaz na recenzi tohoto modelu je na Modelwebu zde.  

 Model:
Special Hobby vydalo stříkanou stavebnici „Vichřice“ pod katalogovým číslem SH72197 Westland Whirlwind F Mk.I „Cannon Fighter“ . Jedná se o short-runový model s leptanými a odlévanými doplňky.

Krabička je spíše měkčí, s nepraktickým bočním otvíráním, pro mne  trochu nevýrazného provedení, naopak kresba  signovaná jménem Starý-Hájek ztvárňující Whirlwind nad mraky je naopak prostě dokonalá. (Osobně bych titulní obrázek nechal vyniknout ve větším formátu, ale to je jen můj názor.) Výrobce je třeba už v úvodu pochválit za pečlivé a důsledné zabalení výlisků, odděleně jsou umístěny v plastových sáčcích čiré díly, reziny, obtisky a lepty. 


01

Plastové díly středně šedé barvy jsou umístěny na dvou rámečcích. Jen silnější vtoky a drobné otřepy na některých dílech dávají znát zvolenou technologii. Žádné přesazení forem, negativní jemné rytí plně odpovídá měřítku. Díly jsou zcela prosty stop po vyrážecích, i renomované japonské firmy tímto nám znepříjemňují stavbu, takže opět bravo!

02

03

Rovněž velice oceňuji počin SH a to vybavení stavebnice leptanými díly a odlitky. Lepty zejména vylepší kokpit a chladiče v náběžné hraně křídla. Kupodivu chybí díly stupačky, jenž nejsou  v návodu uvedeny v náhledu dílů, ale v nákresu sestavy naopak nakresleny jsou. Absence trochu zamrzí, bitevní varianta modelu SH stupačku má, ale nic podstatného. Odlitky ztvárňují díly, jenž by z plastu bylo problematické zhotovit nebo by byly zjednodušeny, mými favority jsou pěkně ztvárněné hlavně kanónů s pružinami  brzdovratného ústrojí, na modelu to bude po nabarvení a patinování moc pěkný detail.

11

12

13

14

Průhledné díly jsou stříkané, krásně čiré, překryt kabiny není dělený. Vlivem strmého úhlu v horní části překrytu dochází k mírnému „lupovému efektu“, nic tragického.

10

U výlisků kladně hodnotím ztvárnění horní plochy křídla s vystupujícím reliéfem palivových nádrží s jejich podélnými výztuhami. Výborně je udělána také z aerodynamických důvodů asymetrická směrovka, tedy místo, které se na první pohled jeví jako propadlina. Nadstandardně je vybaven kokpit, na výliscích polovin trupu je znázorněna vnitřní konstrukce s příslušenstvím. Díky leptům a odlitkům lze sestavit jen za pomoci dílů  obsažených ve stavebnici  kokpit, jenž potěší modelářovo oko i duši. Stejně tak chválím dělené ostruhové kolečko se samostatnou vidlicí – toto nebývá zvykem ani u modelů větších měřítek.

04

05

06

Zaznamenal jsem několik drobných vad. Chybějící rozhraní na vrtulových kuželech – na některých dobových snímcích tyto spáry na fotkách nejsou takřka patrny, takže se nabízí otázka, zda je ztvárňovat i na modelu. Dále je na pravé spodní půlce křídla vyosené rytí přistávacího světlometu.


oprava

Model jsem letmo zkontroloval dle výkresů zveřejněných v monografii vydavatelství 4+, objevil jsem tvarově bezvýznamné nuance, na křídle se liší umístění několika linek paneláže, zda je správnější verze na výkrese či modelu, určit nedokážu (mezi námi, je mi to jedno). Každopádně model vychází v tomto porovnání velice dobře, ba výborně.

20

Zbarvení a označení, návod:

Stavebnice Special Hobby nabízí čtyři různé možnosti zbarvení. Pravda všechny náleží letadlům 263. squadrony, ale to je dáno historií typu a jeho nevelkým použitím. I tak výrobce sympaticky vytěžil z tohoto handicapu maximum. Dva letouny jsou zbarveny v kombinaci horních ploch Dark Green a Dark Earth, spodní plochy jsou v barvě Sky, u první dokonce s jednou polovinou křídla v černé barvě – standard RAF pro stíhací letadla daného období. Další schémata představuje další typické pozdější zbarvení stíhacích letadel RAF, tedy použití Dark Green/Ocean Grey na horních plochách a na spodních Medium Sea Grey. U varianty v návodu označené jako Cam. C letoun  „oživuje“ velitelská vlajka, nose art v podobě irského trojlístku, darovací nápis a červenobílé kostky na kuželu ocasních ploch (vše nabízí obtisky). Ty vytiskla firma Aviprint, mají věrné barvy markingu RAF,  u žlutých kokard a kódových písmem v barvě Sky je transparentní okraj. Zda se to projeví i při jejich použití je otázkou. V obtiskové sadě jsou i popisky a piktogramy výstrah.

15

16

17

18

Co se týče návodu, ten trochu snižuje umístění položené laťky jakosti, kterou si u SH u této stavebnice nastavili opravdu vysoko. Návod působí trochu „lacině“ , ale svůj účel – posloužit jako průvodce stavbou – bezesporu splní. Výrobce se odvolává ve zbarvení detailů během stavby na barvy Gunze (resp. GSI Creos) obou řad; Mr. Hobby Color – značeny v návodu H resp. Mr. Color – značeny C. Stejný systém je použit i u zbarvení kamufláží modelu. Vhodnou pomůckou při představě zbarvení je rub krabičky modelu, na němž jsou barevně ztvárněny všechny čtyři bokorysy, jež najdeme v obtiscích. Komu by toto nestačilo, může si   na webových stránkách CMK stáhnout barevné, zde již čtyřpohledový provedení nákresu zbarvení a markingu.

21

22

23

24

Závěr:

Výrobce nelze úhrnem než pochválit. Jednak za ztvárnění opomíjeného typu, který sice leteckou válku nerozhodl, ale podíl na vítězství Spojenců jistě má. Ale zejména za pečlivost a neuspěchanost při uvedení stavebnice na trh. Zmiňované drobné nedostatky jsou nepodstatné nebo lehce opravitelné.

Znovu vyzdvihuji vybavení stavebnice lepty, odlitky a čtyřmi verzemi zbarvení. Modelář dostane kompletní stavebnici, snad k naprosté dokonalosti bych si přál masky pro stříkaní čirých dílů.

Dovolil jsem si položit dotaz na známého brněnského modeláře a „britofila“ Ing. Libora Jekla, zda si model již pořídil. Místo odpovědi přišly fotky postaveného modelu, s dodatkem, že se „to staví samo, bez použití tmelu a špatně pasujících dílů. Co si více přát? Snad jen Liborův článek v Modeláři a postavené Whirlwindy na modelářských akcích. Věřím, že nejen já, se pokochám líbivými tvary tohoto letadla.

Pro příznivce druhoválečných dvaasedmdesátinových modelů, zejména pro milovníky RAF je koupě Whirlwindu od Special Hobby nutností. Osobně jsem byl mile překvapen a potěšen kvalitou a dojmem, který na mne model v krabičce udělal. Jen tak dále Special Hobby!

Pokud možno Handley Page Hampden!

 

Zdeněk Fabík/MK 518 Děčín
 

Děkuji Liborovi Jeklovi za nezištné poskytnutí podkladů a konzultaci! 

Za poskytnutí vzorku k recenzi děkujeme firmě MPM Production