1/48 Zlín Z-50 L, LA, LS a Zlín Z-50 M, AZ model

Autor: Petr "komisař" Koliba <komisar.petr(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 28. 05. 2010


Firma AZ model příjemně překvapila všechny příznivce československého letectví svou květnovou novinkou, kterou jsou Zliny Z-50 v modifikaci L (LA a LS) a M v měřítku 1/48.

Stavbu můžete sledovat na Modelforu



Model: Zlin Z-50L, LA, LS
Výrobce: AZ model
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo: AZ4822

Model: Zlin Z-50M
Výrobce: AZ model
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo: AZ4823

Pohled do krabičky:
Po otevření polotuhé krabičky s bočním otevíráním na nás vykoukne sáček s plastovými rámečky (61 dílů), leptanou planžetou, odlévaným vrtulovým kuželem (pro verzi L/LA/LS) a čirým dílem překrytu kabiny. K tomu přibývá ještě jednoduchý a přehledný návod a dvojí obtisky. Jedny obsahují imatrikulační značky strojů a druhý, rozměrný, barevné linky „kamufláže“, abychom je nemuseli relativně pracně maskovat a stříkat.

Obsah krabičky se stavebnicí Zlín Z-50 M, L, LA, LS:

Krabička
Konstrukce uvnitř kokpitu
Křidélka
Jemné nýtování
Díly stavebnice
Čelo motorového krytu
Přeplátování na trupu
Tloušťka výlisků
Alternativní vrtulové listy
Vrtulový kužel
Drobné vtaženiny
Stopy po vyhazovačích
Překryt kabiny
Zkreslení přes překryt
Výběr z kamufláží
Obtisky s imatrikulacemi
Obtisky s kamufláží
Lepty a přístrojová deska - film

A rozdíl v obsahu stavebnice Zlín Z-50 M:

Krabička
Výběr z kamufláží
Obtisky s imatrikulacemi
Návod 1
Návod 2

Výlisky:
Jsou univerzální, oba přebaly obsahují tytéž rámečky. Lze z nich postavit prakticky všechny sériově vyráběné varianty Zlinu Z-50 a můžeme si vybrat, zda použijeme elegantní kryty kol hlavního podvozku či přeletové přídavné nádrže. Technologie short-run je patrná. Otřepů není mnoho, vtaženin ještě méně, na křídlech a trupu jsou dokonce naznačeny nýty. Jsou příliš jemné, místy se ztrácí. Hezky je naznačeno typické zesílení konstrukce vnějším přeplátováním.

Kabinka:
Čirá, bez škrábanců, poměrně tenká s malou „čočkovitostí“. Lehké přeleštění ji nijak neuškodí.

Lepty:
Jsou klasické, nebarvené, planžeta obsahuje základní doplňkové díly – pásy sedačky a vyvažovací plošky a umožní rozlišit přístrojové desky obou základních typů L a M. Bohužel neobsahuje charakteristické akrobatické „udělátko“ na konce křídel, zde si musíme pomoci sami podle fotek konkrétního stroje.

Kamufláže:
Zlin Z-50L/LA/LS – nejklasičtější z akrobatických kabátů:
Z-50L maďarský „HA-SID“ a španělský „EC-DLX“
Z-50LA československý „OK-IRF“ (který sedlal Ivan Tuček, druhý čs. mistr světa v letecké akrobacii, titul získal v roce 1978)
Z-50LA italský „I-DRAW“
Z-50LS československý „OK-IRG“ (létaný ing. Petrem Jirmusem, dvojnásobným absolutním mistrem světa v letecké akrobacii; vavříny sbíral v létech 1983 až 1986)

Zlin Z-50M:
český „OK-TRQ“ – československá/česká klasika
slovinský „S5-DET“
jihoafrický „ZS-NEK“ – atraktivní elegantní exportní zbarvení

Odkazy na internet:
http://techmag.valka.cz/let_l_z50.htm
http://www.zlinaircraft.cz/repairs.html

Doporučené prameny: monografie L+K, monografie ABC

Za poskytnuté stavebnice děkuji firmě AZ model

Stavbu můžete sledovat na Modelforu

Petr „komisař“ Koliba; MK Apolo Kopřivnice