1/72 F-82G Twin Mustang - MPM Production

Autor: Jaroslav Kadlec <Jdudlec(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 16. 11. 2010

Náhled do krabičky nové stavebnice F-82G Twin Mustang od firmy Special Hobby.

Stavbu můžete sledovat zde.



Siamská dvojčata z rodu Mustanga

Jaroslav Kadlec

Stavebnice: F-82G Twin Mustang
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72
Kat.č.: SH72200

Stručná historie (převzato z návodu)
V roce 1943 začali konstruktéři firmy North American, vedení E. Schmuedem, pracovat na projektu dvoumotorové stíhačky dlouhého doletu. Projekt byl do značné míry neortodoxní, dvoumotorový letoun měl být sestaven ze dvou kompletních trupů spojených centroplánem a vodorovnou ocasní plochou. Využíval přitom veškerých poznatků získaných při vývoji stíhačky P-51 Mustang a také z této stíhačky tvarově vycházel. I když se nejednalo o pouhé spojení dvou trupů Mustangu, velení letectva USA tento projekt velmi zaujal. Nejprve objednalo v lednu 1944 stavbu čtyř prototypů (postaveny byly dva XP-82 s motory Packard V-1650-23/25 Merlin a jeden XP-82A s motory Allison V-1710-119) a v únoru 1944 objednalo prvních 500 ks pod označením P-82 Twin Mustang. Letectvo USA nutně potřebovalo doprovodnou stíhačku dlouhého doletu pro bombardéry B-29. První prototyp XP-82 byl dokončen v květnu 1945. První zkoušky přinesly zklamání, letoun vůbec nechtěl vzlétnout. Vzhledem k tomu, že v levém trupu byl zamontován motor Merlin s levotočivou vrtulí a v pravém s pravotočivou, vzájemná interference rušila vztlak na centroplánu. Po výměně motorů se vše změnilo a prototyp dosáhl vypočtených vysokých výkonů.

Konec války ale vedl ke zpomalení vývoje nového letounu a ke snížení objednávky na dvacet kusů. Díky tomu první sériový P-82B převzalo USAAF až v říjnu 1945 a další stroje v průběhu první poloviny roku 1946. Vývoj pokračoval přes prototypy stíhaček pro každé počasí P-82C a P-82D (ty byly jako první Twin Mustangy vybaveny radarem, P-82C nesl v pouzdře pod centroplánem radar SCR-720C, P-82D nesl AN/APS-4) k první sériové verzi poháněné motory Allison V-1710-143/145 označené P-82E. Vzhledem k výši licenčních poplatků a z politického hlediska nevhodnému dovozu motorů Merlin z Velké Británie byly v této verzi použity americké motory, i přes svou nespolehlivost a potíže při výrobě. To vedlo k tomu, že doprovodné stíhací P-82E byly postavené do dubna 1948, ale poslední se dočkaly motorů až v dubnu roku následujícího. To už byly přeznačeny na F-82E.

Většina ze 100 F-82E sloužila u 27 Fighter Escort Group. Poslední tři sériové verze byly určeny ke stíhání za každého počasí. F-82F byla vybavena radarem APG-28, vyrobeno bylo 91 kusů. F-82G nesl radar SCR-720C, bylo jich postaveno 45 kusů. Poslední verze F-82H nebyla vyráběna, pouze byla přestavována jak z F-82F (9 kusů), tak z F-82G (5 kusů). Přestavba umožňovala službu v arktických podmínkách Aljašky. Zatím co F-82F a F-82H sloužily v USA, zapojeny do systému protivzdušné obrany.

F-82G zasáhl do války v Koreji. 347. F(AW)G Far East Air Force byla vyzbrojena F-82G. Twin Mustangy této jednotky byly díky svému doletu jako jediné schopné po startu z japonských letišť účinně chránit lodě stahující civilisty a pracovníky OSN. Hned druhý den konfliktu dosáhla osádka Lt. Hudsona a operátora Lt. Frazerem prvního sestřelu v Korejském konfliktu. V tomto boji skórovaly i další dvě osádky F-82G. Až do stažení z Koreje v březnu 1952 sloužily F-82G této jednotky k dennímu a nočnímu stíhání a také velmi úspěšně k denním i nočním bitevním akcím. Twin Mustangy útočily na nepřátelské cíle nejen kulomety, ale i raketami a bombami a napalmem.

Návod
Návod
Návod
Návod
Návod
Návod
Návod
Návod
Návod

Stavebnice
Po dlouhých letech (předtím to byly firmy Master Craft a Monogram) vydalo SH tento model. Výlisky (celkově máme v krabičce tři rámečky ze šedého plastiku) vypadají na první pohled výborně. Při bližším prozkoumání mají výlisky lehkou krupičku. Rytí je jemné a dostatečně hluboké, ale na pár místech se ztrácí a je potrhané. Takže zde bude nutné protažení a vyleštění.

Rámeček
Rámeček
Rámeček
Resinové a průhledné díly
Planžeta leptů
Dekály

Křídla a trup jsem vyštípl z rámečku a zkusil na sucho sestavit. Sedlo to k sobě obstojně a vypadá to že tmelu moc nepoužijeme. Pod křídla můžeme nalepit závěsníky na nádrže a také závěsníky na neřízené střely Hvar (jsou odlévané), ale střely nejsou kupodivu součastí stavebnice. Krabička též obsahuje odlévané díly, výfuky a pár detailů do kokpitu. Obsahuje také planžetu leptů s upínacími pásy, detaily podvozku a jiné.Kokpit je celkově z deseti plastových dílů, jenom sedačka ze čtyř plus pár resinů. Nějaké detaily kokpitu jsou přímo na výliskách trupu.

Palubní deska
Sestavení na sucho
Sestavení na sucho
Sestavení na sucho

Docela mne překvapila absence leptaných palubních desek, kterou by asi uvítal každý modelář. Čiré díly vypadají slušně, ale opět mne překvapilo, že překryty jsou v jednom kuse, takže kdo bude chtít otevřený kokpit, bude muset řezat.

Další nevýhodou (aspoň pro mne) je dělená vrtule. Dále krabička obsahuje radar který se skládá ze dvou dílů. Podvozkové šachty jsou úplně bez detailů a ještě se stopou po vyhazovačích. Celkově se mi podvozky i s koly nelíbí. Ostruhové kolečko je také ze dvou kusů, takže opět práce navíc. Obtisky jsou od firmy Aviprint a vypadají slušně, obsahují i popisky. Návod je přehledný ve formátu A5 a udává odstíny barev firmy Gunze H i C. Návod je černobílý. Stavebnice nám umožňuje postavit tři stroje z Korejské války v celočerném nátěru.

Kamufláž A
Kamufláž B
Kamufláž C

Závěrem:
Celkem jsem z modelu zklamaný, čekal bych lepší detaily v kokpitu a v podvozkových šachtách. Výrobci doplňků by se mohli u tohoto modelu vyřádit. Myslím si, že za hodně peněz málo muziky. Na stavbu se chystám v nejbližší době a naleznete ji na stránkách ModelFora.

Jaroslav Kadlec

Redakce ModelWebu děkuje MPM Production za poskytnutí vzorku k recenzi.