1/72 Fiat G.50 "Freccia over Finland" - AML

Autor: Filip Tomči <tomci.f(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 21. 12. 2010

Firma AML připravila pro milovníky zmrzlinářů nový přebal stavebnice Fiatu G.50 v měřítku 1/72 tentokráte ve Finském hávu.



"Italský šíp ve Finsku"
aneb Fiátek G-50 od AML

Filip "Speedy" Tomči

Výrobce: AML
Měřítko: 1/72
Kat. č.: AML72 053

Historie typu:
Fiat G-50 Freccia (Šíp) vznikl pod perem Guissepeho Gabrielli, který začal na konstrukci tohoto jednomotorového dolnoplošníku v dubnu 1935. První konstrukční práce započaly v létě 1936 v dílnách CMASA (Construzioni Meccaniche Aeronautiche S.A.) v Marina di Pisa. První vzlet prototypu se konal 26. 2. 1937 s pilotem Commandantem Guiseppem De Brigantim. Briganti dosáhl při letu rychlosti 472 km/h a vystoupal do 6000 metrů za 6 minut a 40 sekund. Fiat G-50 byla první frontová stíhačka Regia Aeronautica (RA) se zatahovacím podvozkem. Jako pohonná jednotka byl vybrán hvězdicový motor Fiat A.74 RC38 o výkonu 840 koní. Letoun byl vyzbrojen dvěma kulomety Breda-SAFAT 12.7 mm. Letoun měl u prvních sérií zavřenou kabinu, ale italští piloti si na to stěžovali, kvůli zvyklostem z dvojplošníků, kde měli otevřenou kabinu. Proto byla kabina polootevřená. První vyrobené kusy 1. Série (13 kusů) putovaly do Španělska, kde působily v občanské válce na straně Nacionalistů Generála Franca u jednotky složené z dobrovolníků tzv. Aviazione Legionaria. Během nasazení se zjistilo, že stíhačka je sice extrémně obratná, ale podmotorovaná a se slabou výzbrojí. Během 2. světové války působily G-50 u RA na Balkáně, v Africe, v Rusku v Itálii a dokonce i chvilku v Bitvě   Británii. Dalšími uživateli G-50 bylo Finsko (35 kusů I., II. a III. série), Chorvatsko (10 kusů) a posléze i několik ukořistilo po kapitulaci Itálie i Německo a Velká Británie. Bylo vyrobeno 784 kusů všech verzí Fiatu G-50.

Stavebnice:
Po vydání předchozích stavebnic Fiatů G-50 různých verzí od prototypu až po další verze se objevuje limitovaná série AML v krabičce s novými obtisky Fiatů nasazených ve Finském letectvu. Tato limitka má číslo AML 72 053 a kromě nových obtisků obsahuje také velké množství resinových dílů včetně interiéru a motoru. Dále planžetu leptů a stříkanou kabinku. Model představuje verzi G.50 I. a II. série. V krabičce jsou ovšem díly pro všechny série, což dává větší možnosti pro ty, co si seženou jiné obtisky. Finská verze Fiatů G-50 se vyznačovala drobnými úpravami, které byly dělané po zkušenostech z nasazení v tzv. Zimní válce, což byla válka se Sovětským svazem od listopadu 1939 do března 1940. Další zajímavostí jsou pestré kamufláže, které byly dané tím, že se prolínaly původní flekaté italské kamufláže s pozdějšími finskými.

Porovnání se vzorem:
Stavebnici jsem porovnával podle několika zdrojů a to hlavně Ali di Italia 06 - Fiat G.50, REVI 28, 29 (nepřesné výkresy), Ali e Colori 03 - Fiat G.50. Publikaci jsem tedy prostudoval a porovnal je s výlisky Fiata.

Podle Ali d  Italia na G-50 vychází výlisky velice slušně a jediné, co je nutné doplnit, jsou u krytek šrouby a nýty, které nejsou na dílech naznačeny. Pokud budeme stavět Fiat v kamufláži z I. série nebo II. série, pak je nutné si dát pozor na svody antén, které byly u každé verze rozdílné, v tomto případě doporučuji držet se buď publikace, nebo kamufláží vložených ve stavebnici, kde to je správně. Stejně tak to platí pro volbu vrtulových kuželů a nasávače na spodní straně motoru pro danou kamufláž.

Výlisky:
Jsou odstříknuté s menším množstvím otřepů, které ovšem není problém očistit. Větší díly jsou čisté bez škrábanců. Větší rámeček obsahuje větší počet drobných dílů. Menší rámeček obsahuje hlavně vrchní a spodní křídla a hrby trupu. Nejmenší rámeček obsahuje trupy. Na vnitřní straně křídel a trupu jsou vyhazováky, které se dají snadno odstranit a na trupu se nemusejí odstraňovat vůbec. Rytí je provedeno do hloubky a mělo by být i dostatečně hluboké pro ty co budou zvýrazňovat rytí olejovými barvami. Broušení odtokových hran na křídlech u tohoto modelu odpadá, jelikož je to technologicky dobře zvládnuté.

Fiat G-50 - Výlisky
Fiat G-50 - Výlisky
Fiat G-50 - Výlisky
Fiat G-50 - Výlisky
Fiat G-50 - Výlisky
Fiat G-50 - Výlisky
Fiat G-50 - Kabinka

Resiny:
Jak už bývá u AML zvykem, tak stavebnice obsahuje množství resinů, které v počtu 22 dílů obohacují nebo doplňují detaily, které nejsou odstříknuty. Z dílů se dá sestavit kompletní interiér kabiny včetně těch nejmenších detailů jako plynové páky, zaměřovače atd. Vše je doplněno lepty. Zde je potřeba hodně trpělivosti při lícování a je potřeba několikrát zkoušet než něco přilepíme. V resinech je podlaha kabiny, sedačka, bočnice, pancéřové přepážky, řídící páka, boční dvířka kabiny, hlavně a další.

Fiat G-50 - Resiny

Lepty:
Poměrně slušně vybavený je i aršík z leptanými díly. Obsahem aršíku jsou poutací pásy, páčky, nožní řízení, kryty podvozků, palubní desky atd.

Fiat G-50 - Plechy

Stavební návod:
Návod je vytištěný černobíle. Je nakreslený celkem názorně, takže je vidět kde má jaká součástka přesně být. Ve stavebním plánku není uvedeno, pro kterou kamufláž patří jaký vrtulový kužel, spodní chladič na motoru a také jak mají být vedeny antény. Tyto informace si člověk zjistí teprve podle kamuflážního plánku podle toho, jakou verzi kamufláže bude dělat. Barvy jsou uvedeny jako Federal Standart, Humbrol, GSI a LIFECOLOR. Kamufláže jsou vytištěny barevně a jsou namalovány s co největší shodou s originálem což pomůže k nejlepšímu ztvárnění konečné podoby modelu.

Fiat G-50 - Návod
Fiat G-50 - Návod
Fiat G-50 - Návod

Obtisky a kamufláže:
Obtisky jsou vytištěny bez viditelných vad a s dobrým soutiskem. V aršíku jsou všechny insignie správně podle dostupných podkladů, které jsem měl k dispozici k porovnání.

Fiat G-50 - Dekály

Z nabízených kamufláží můžeme vybírat z těchto možností:

  1. Fiat G-50 II. série M.M.4725, FA-19, modrá 5, pilotované Sgt. P. Saarni, letiště Malmi, 1942. Kamufláž se skládá zvrchu v kombinaci původní Italské kamufláži pískové, s fleky zelené a červenohnědé a přestříkané místy finskou barvou olivově zelenou. Zespoda je finská modrošedá. Letoun má žluté identifikační doplňky a modrý kužel vrtule.
  2. Fiat G-50 I. série M.M.3610, FA-5, žlutá 2, pilotované Sgt. I. Pöysti, letiště Lunkula, 1941. Kamufláž se skládá zvrchu v kombinaci finských barev olivově zelenou, černou a modrošedou zespodu. Letoun má žluté identifikační doplňky.
  3. Fiat G-50 II. série M.M.4725, FA-19, bílá 9, pilotované Ens. J. Neva, letiště Kilpasilta, 1943. Kamufláž se skládá zvrchu v kombinaci finských barev olivově zelenou, černou a pod olivově zelenou prosvítají skvrny původní italské kamufláže. Modrošedá barva je zespodu. Letoun má žluté identifikační doplňky a modrý kužel vrtule.
  4. Fiat G-50 II. série M.M.4727, FA-6, bílá 6, pilotované Vänr. L. Kalkkinen, letiště Kilpasilta, 1943. Kamufláž se skládá zvrchu v kombinaci finských barev olivově zelenou a černou barvou. Modrošedá barva je zespodu. Letoun má žluté identifikační doplňky a černý kužel vrtule.

Fiat G-50 - Kamufláž A
Fiat G-50 - Kamufláž B
Fiat G-50 - Kamufláž C
Fiat G-50 - Kamufláž D

Závěr:
Fiátek G-50 od AML je velice slušná stavebnice a výrobce si dal záležet. Jelikož se ale jedná o výlisky vyrobené shortrunovou technologií, tak je nutné, aby měl člověk zkušenosti se stavbou takového modelu. G-50 od AML je zatím nejlepší volba. Model určitě obohatí sbírku každého sběratele letadel finského letectva.

Použitá literatura:

Filip "Speedy" Tomči

Redakce ModelWebu děkuje firmě AML za poskytnutí stavebnice na recenzi.