1/48 IL-10 Special Hobby

Autor: Jaroslav "J.T.C" Supík <J.T.C(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 05. 01. 2011

Náhled do krabičky stavebnice sovětského letounu Iljušin IL-10 od firmy Special Hobby v měřítku 1/48.



Nudí vás již i medvídek mýval ?
Postavte si "kombajn" !

Jarek "J.T.C." Supík

Model: IL-10 "last WW II days"
Výrobce: MPM
Měřítko: 1/48
Kat. č.: SH 48109
Doplňky: Resiny a lepty

Historie:
Historii nástupce slavného "šturmovika" IL-2 najdete například zde.

Stavebnice:
Je nabízena v praktické trojbarevné krabičce s kresbou letícího ruského IL-10. Po otevření krabičky nalezneme návod a igelitový uzavíratelný sáček se všemi potřebnými díly.

Výlisky:
Jsou vyrobeny poměrně čistě s drobnými místními otřepy.

Rytí a nýtování je jemné a bez zjevných kazů. Doporučuji jej pro jistotu protáhnout rydlem, či prohloubit jehlou, jako prevenci odstranění při případném broušení. Tím také předejdeme případným problémům při napouštění paneláže ve finální fázi stavby.

Povrch na mém vzorku, kromě drobných povrchových kazů a krupice na trupu u střelecké věže, je na short run na docela slušné úrovni.

Radost nám zkazí propadliny na některých částech, naštěstí jejich odstranění nebude obtížné. Nejobtížněji se nám budou opravovat díly A10 a A11 (na fotce níže je A11, který je na tom hůř). Osobně si myslím, že tyto díly mohl výrobce nahradit leptem.

Velký úlet najdeme na pneumatikách, když si všimneme krásneho loga Barum Aero. Bohužel toto logo musíme odstranit, neboť tyto pneumatiky nosily až naše licenční IL-10 a není mi známo, že by firma která vznika v roce 1945 po válce dodávala tyto pneumatiky zpět v čase.

Propadlina ve tvaru křiže

Zalité žebrováni na mřižce. Díl A11
Označené logo fy Barum

Resiny:
Jsou čistě odlity bez bublin a kazů. Ale vyproštění kulometu a zavěsníků bomb od nálitku bude pro méně zkušené modeláře náročnější.

Výfuky mají mírně zahloubené ústí. Nespokojencům již tedy stačí je jen prohloubit.

Číré díly:
Umožňují bez úprav postavit model pouze se zavřeným překrytem. Bohužel na mém vzorku kvalita čirých dílů dosti pokulhává. Sice jsou tenké, ale škrábance a různé nerovnosti formy tyto díly shazují. Dle mého jsou největší slabinou stavebnice, protože tyhle vady se budou nejhůř opravovat. Za sebe bych se u výrobce přimlouval, zda by u takových stavebnic nemohl přidávat vacu překryty, aby si modelář při stavbě vybral, který dle svých schopností použije.

Pohled z leva s označením kazu
Pohled z prava

Leptané díly:
Pro tuto stavebnici byly vyrobeny u firmy Hauler. S jejich pomocí si doplníme drobnosti do kokpitu a taky upravíme křídlo do podoby raných verzí tohoto stroje, což výrobci stavebnice přišlo logicky ekonomičtější, než výroba nové formy pro křídlo.

Dále je k leptům přiložena čírá fólie s předtištěnými budíky pro leptanou palubní desku a sklíčky pro zaměřovač.

Obtisky:
Jsou vytištěny u firmy Aviprint. Jsou tenké a mají dobrý soutisk. Obsahují sovětské státní znaky, kódové značení a dva embleny pro čtyři možnosti zbarvení strojů sovětského bitevního letectva.

Návod:
Stručná historie typu, názvy barev a popis u kamuflážních schémat je dvojjazyčný (Čj a Aj). Stavební kroky jsou kromě několika popisovány v angličtině.

Stavba modelu je celkem přehledně rozvedena do 18ti kroků a obsahuje i případné zbarvení jednotlivých dílů. Komplikace nastanou při umísťování horních krytek na křídlo, neboť výrobce jejich umístění zakresil spíše orientačně a navzájem si odporují s jejich zakreslením u kamuflážních schémat. Proto doporučuji si pro tento stavební krok sehnat věrohodný výkres či kvalitní fotku.

Dále nás výrobce v návodu neupozorňuje na sedačku střelce a má uvedeny obě varianty bez přiřazení ke kamuflážím. Po studiu literatury jsem dospěl k závěru, že pro kamuflážní schémata A, B, C použijeme díly F14 a PP28 a u kamuflážního schématu D se můžeme rozhodnout zda použijeme dily F14 a PP28 a nebo C5.

Na druhé straně návodu nás výrobce upozorňuje na chybné umístění hvězd u varianty zbarvení D !!!

Sestavitelnost:
Prvním přiložením dílů k sobě nám začne tuhnout úsměv na rtech. Poloviny křídel by se hodily spíš do X wingu. Při přitlačení ve středu se nám obě poloviny rozbíhají také do X. Navíc z fotek je zřejmé, že bude potřeba ztenčit odtokovou hranu. Poloviny trupu taky k sobě moc nelnou. Při lepení je bude třeba lepit k sobě po částech a hodně stahovat a zajišťovat proti posunu, nebo si udělat vlastní usazovací kolíky, protože model je neobsahuje. Navíc nám můžou geometrii ovlivnit vnitřní přepažky.

Spasování křídlo-trup, by bylo dokonalé nebýt toho, že vybrání pro křídlo v trupu vycházi o cca 1 mm kratší.

Čirý překryt sedne docela slušně, jen bude třeba dát v průběhu stavby pozor, abychom dodrželi potřebný průřez trupu a v oblasti střelce i jeho šířku. Při oddělování čirých dílů je nutná opatrnost, abychom si čiré díly nepoškodili.

Závěr:
Stavebnice není z kategorie "přilož lepidlo, barvy, zatřepej a vypadne hotový model". Stavebnice kvalitou odpovídá spíše ranné produkci firmy, než posledním vydaným modelům. Na druhou stranu konkurence typu v tomto měřítku není a kdo chce nutně mít doma IL-10 ve čtvrtce, tomu to vadit nebude.

Jaroslav "J.T.C" Supík

Redakce Modelwebu děkuje firmě MPM Poduction za poskytnutí vzorku k recenzi.