1/72 Spitfire Mk. 22, Mk. 24, Seafire Mk. 46 firmy Admiral

Autor: Martin Černý <martcerny(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 25. 12. 2010

Znovuzrozená firma Admiral, tentokráte pod křídly firmy AZ model vydává na trh hned trojici Spitfirů v měřítku 1/72.



Výrobce: Admiral
Měřítko: 1/72
Materiál: plast, leptané díly

Znovuzrozená firma Admiral, tentokráte pod křídly firmy AZ model vydává na trh hned trojici Spitfirů v měřítku 1/72. Výrobce pragmaticky zvolil verze Mk. 22, Mk. 24 a Seafire Mk. 46. Všechny tři verze si jsou velmi podobné a liší se jen v drobnostech. Inu z minima lze vytěžit maximum.

Stavebnice:
Univerzální výlisky pro všechny tři stavebnice jsou zhotoveny technologií short run. Je potřeba s tím počítat. Samotné výlisky nevypadají špatně, jejich povrch je sametově matný s poměrně slušně narytou negativní paneláží. Díly křídla mi byly nějak povědomé, proto jsem hodil okem po postaveném Spitfiru Mk. 21 od Aerogramu/Eduard. Výlisky křídla se shodují, jen podvozkové šachty jsou řešeny jinak a trup nejspíše vychází z některé stavebnice Spitfire Mk. 14/18. Součástí krabiček je i malá planžeta leptů s upínacími pásy a protismykovými nůžkami na podvozkové nohy. Kabinka je zhotovena vstřikováním z krastenu. Není nejhorší, ale ani nejlepší. Rámování by mohlo býti ostřejší a celková průhlednost kabinky lepší. Pokud postavíme model se zavřenou kabinkou, postačí kabinku přeleštit. V případě stavby s otevřenou kabinkou bych doporučovat zhotovení nové vakuové. Na výliscích nalezneme množství otřepů a zástřiků plastu. Poměrně hodně je to vidět např. po obvodu podvozkových šachet, na vrtulových listech, hlavních kanónů nebo dílech křídla. Je to škoda, čeká nás nepříjemné začišťování. Stopy po vyrážečích z formy jsou umístěny pokud možno tak, aby nepřekážely, ale jsou poměrně masivní. Zejména na vnitřní ploše křídla je bude nutné zlikvidovat.

výlisky
výlisky
výlisky
podvozková šachta

Interiér je dle mě dostačující. Sestavu tvoří základní konstrukční prvky. Bočnice mají zhotovenu základní konstrukci a ovládací prvky, zbytek detailů je nutné dodělat, palubní deska je součástí přední přepážky. Když už výrobce investoval do leptaných pásů, mohl nechat zhotovit i palubní desku, která by vzhled interiéru pozvedla. Trupy jsou vylisovány univerzální pro všechny verze. Dle návodu je potřeba zatmelit některé krytky na trupu, kterými se jednotlivé verze liší.

detail křídlo
detail křídlo
detail trup
díly do interieru

Podvozkové šachty jsou tvořeny výliskem čtvercové krabice. Samotná vnitřní plocha horní poloviny křídla má poměrně pěkně ztvárněnou konstrukci dna podvozkové šachty s výztuhami. Dno šachty postrádá vybrání pro pneumatiku. Malé boční šachtičky, kam se zasouvala podvozková noha, jsou tvořeny samostatným dílem. Jsem zvědav, jak půjde celá sestava dohromady; začišťování a zejména několikerému lícování a dobrušování se asi nevyhneme.

lepty
kabinka

Některé drobné díly jsou použitelné až po větší úpravě. Například podvozkové kryty, hlavně kanónů, výfuky či podvozková kola. Případně se můžeme podívat, zda nejsou vyráběny jako doplňkové sety pro jiné verze Spitfirů, pokud by šly použít.

Verze Mk. 22/24 byly vybaveny taktéž bodovými závěsníky pro 60-ti liberní rakety. Bohužel samotné závěsníky ani rakety stavebnice neobsahuje. Pokud rakety chceme, budeme se muset poohlédnout jinde. Jako polotovar použít třeba díly ze stavebnice Spitfire Mk. XIV od Academy. U stavebnice Seafiru výrobce opomněl na ochranou hrazdu na spodní části trupu, chránící ostruhu před poškozením záchytným lanem.

Stavební návod:
Je opět univerzální pro všechny tři stavebnice. Je poměrně srozumitelný a upozorňuje nás na odlišnosti jednotlivých verzí. Součástí návodu je i slovní popis zbarvení jednotlivých částí. Jaká čísla barev přesně použít si ale každý musí zjistit sám podle své oblíbené značky. V dnešní době mě také udivil odkaz pouze na barvy Humbrol na kamuflážních schématech. Pro jaký trh byly modely primárně zhotoveny, není těžké si domyslet. Naštěstí existují převodníky barev…

návod
návod
návod
návod
návod
návod
návod

Obtisky:
U všech verzí obsahují malý korekční dodatek se správnými kódovými písmeny či znaky. Na aršících budeme marně hledat základní popisky, což je myslím škoda. Budeme se tak muset poohlídnou po jiných sadách a popisky doplnit, nebo mít model bez nich. Soutisk obtisků je velmi dobrý.

obtisky Spitfire Mk.22
obtisky Spitfire Mk.24
obtisky Seafire Mk.46

Pro každou verzi výrobce předkládá dvě kamuflážní schémata.

V publikacích jsem dohledal fotografie na většinu uvedených kamufláží a neshledal větších chyb či rozdílů v označení strojů a kamufláži. Nenalezl jsem pouze fotografii na Mk. 24 "černé N" ve stříbrném zbarvení. Našel jsem jen mnohokráte reprodukovanou fotografii na jeho příbuznou mašinu "černé E" z Hong Kongu. Snad jen u Seafiru Mk. 46 "žlutá 900" je drobná nejistota zda byl letoun opravdu v dvoubarevném schématu horních ploch či celošedý. Fotografie je poměrně "přepálená" nicméně drobné náznaky kamuflážních polí lze najít a tak se kloním k verzi, že byl na horních plochách dvoubarevný. U celošedého Seafiru Mk. 46 "bílá 045" by dle fotografie mohlo být číslo o malinko menší než je na obtiscích.

To je ve zkratce o novinkách Admiralu vše. Zpracování považuji stavebnici za slabší průměr mezi short runy. Kvalitou odlisování bych jí zařadil špíše jako podprůměr. Jak náročné bude sestavení této stavebnice, již brzy vyzkouším na vlastní kůži. Všechny tři modely budu stavět v sekci rozestavěno na Modelforu.

Martin 'Černoch' Černý KPM Kaznějov

Redakce Modelwebu děkuje firmě Admiral/AZ model za poskytnuté vzorky k recenzi.