1/48 Zlin Z-50LA, AZ model stavebni recenze

Autor: Ladislav Hančár <hancarlaci(at)post.sk>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 27. 12. 2010

Na ModelForu jsme mohli sledovat stavbu modelu Z-50LA od kolegy Ladislava Hančára. ModelWeb Vám přináší ucelený článek o jeho stavbě.



Zlin Z-50LA
na vlastnom stole

Ladislav Hančár

Nádherné tvary Zlínu Z-50 mi dlhú dobu nedávali spávať. Keď som prvý krát uvidel fotky v L+K, bol som do neho zamilovaný a o človeku, ktorý nakreslil tento krásny eroplán, som si myslel, že je génius. Keďže na trhu žiadna štvrťková stavebnica nebola, rozmýšľal som o novostavbe, až kým tento rok neprišli v AZ Model so stavebnicou. Túžobne som očakával, kedy konečne bude v predaji a zháňal fotky a podklady. Až nakoniec prišla krabica s logom Hannants a ja som konečne vybral výlisky a začal porovnávať s fotkami a výkresmi. Nie som nejaký naháňač desatín milimetra, ale kabína mi vychádzala posunutá voči krídlu asi 4-5 mm, čo je dosť viditeľné. Nábežná hrana smerovky mala prehnutý tvar ako na Spite, prechod trup-krídlo tiež veľmi nezodpovedal skutočnosti. Ale povedal som si, že to chcem mať postavené tak, aby čo najviac zodpovedalo predlohe. Tak som sa pustil do razantnejšej prestavby a nažhavil pílku.

Výlisky v stavebnici boli celkom slušné, minimum otrepov, žiadne nedoliatky. Dosť slušný návod na stavbu a dva aršíky s dekálmi vo veľmi slušnej kvalite a ako som nakoniec zistil, ozaj dobre sa s nimi pracuje, sú krásne tenké a na vodičky Agama, ktoré som použil, reagovali skvele. Veľmi pekná je aj planžeta s leptanými kovovými dielmi, na ktorej sú dve palubky, upínacie pásy a trimre krídelok, smerovky a výškovky. Kabínka je vylisovaná z plastu, ale pre mňa bola dosť hrubá, tak som nakoniec použil acetátovú.

Stavbu som začal motorom, podľa fotiek som ho urobil z rôznych plastových profilov a doplnil kovovými dielmi a káblovanie urobil z oloveného drôtu rôznych priemerov. Kryt motora som trochu tvarovo upravil a doladil s trupom a zvnútra a na niektorých častiach, hlavne na otvoroch pre výstup vzduchu, aj zvonku zfrézoval a zbrúsil na hrúbku papiera, aby tam ten motor vošiel.

Keďže o interiéri som mal trosku inú predstavu, ten zo stavebnice mi pripadal trošku hrubo urobený, tak som všetko zbrúsil a z rôznych profilov a doštičiek som urobil úplne nový.

Z plastových dosiek som vyrobil novú podlahu so stupačkami, riadiacou pákou a baterkou. Dorobil som konštrukciu trupu za sedačkou pilota a trupovú prepážku. Nakoniec som to všetko striekol surfom a Alcladom Alc-106 White Aluminium. Niektoré časti som podľa fotky vymaskoval a ostatné striekol lesklým lakom s prímesou žltej a zelenej. Postupne som ukladal vrstvy laku, kým sa mi nezdalo, že to odpovedá eloxovanému duralu podľa fotiek.

Ako základ pre palubnú dosku som použil kovový diel a fóliu s prístrojmi zo stavebnice, ostatné časti som vyrobil nové. Na palubnú dosku som doplnil rôzne prepínače, kryty prepínačov a nápisy.

Pokračoval som krídlami. Odrezal som krídelka, lebo som ich chcel mať vychýlené. Na fotkách skutočných strojov sú skoro vždy na stojacich mašinách krídelka plne vychýlené. Stenčil som vrchnú a spodnú časť krídel čo na najmenšiu hrúbku a vlepil nosník krídel a na neho urobil závesy krídelok. Dokončil krídelká a napasoval ich s krídlami.

Na zlepené polovičky trupu, ktoré sadli veľmi dobre a prakticky som nepoužil tmel som prilepil krídla. Medzi trup a krídla som musel vlepiť plastové doštičky 0,5 mm, lebo tam vznikla medzera. Až doteraz som vlastne nepoužil tmel. Teraz som však musel pretmeliť spoj krídlo trup zospodu, ale šlo to s minimálnym množstvom tmelu, sadlo to celkom dobre. Celý prechod krídlo trup so odfrézoval a podľa šablóny z výkresu a fotiek vyrobil nový.

Upravil som nábežnú hranu smerového stabilizátora, ten zo stavebnice mal nesprávny tvar.

Upravil som výškovky a podľa fotiek dorobil detaily, ktoré je vidieť, ak sú výškovky vychýlené. Všetky tieto časti som obrúsil, preleštil a surfom som nastriekal náznak konštrukcie pod plátnom.

Znázornenie preplátovania zosilnených spojov na trupe sa mi zdalo dosť hrubé, tak som to všetko zbrúsil, vyrobil podľa výkresu šablóny a striekol som to pár vrstvami surfu. Donitoval som trup a striekol Alc-106 White Aluminium. Na rozlíšenie panelov som použil Alclady rôznych odtieňov podľa fotiek.

Následovalo striekanie farebných doplnkov. Podľa dekálov som vyrezal masky. Usadiť ich na správne miesto bol dosť problém, trošku to trvalo, kým som to tam dostal, ale podarilo sa, tak som striekol doplnky červenou farbou Tamiya. Asi som celkom trafil nariedenie farby, lebo po odmaskovaní som nemusel nič zabrusovať, pekne to splývalo s povrchom.

Hlavnú podvozkovú nohu so použil upravenú zo stavebnice. Stenčil som ju a podľa fotiek upravil tvar a doplnil ovládanie bŕzd. Ostruhu som urobil novú a doplnil detaily, aretačnú pružinu a nechal koleso mierne vychýlené. Podvozok som nalepil na trup a  konečne postavil Akrobata na vlastné nohy.

Malé nápisy a popisky som použil z aršíku dekálov, nápis na trup bol o dosť väčší, tak som opravil červené doplnky na trupe a striekol som ich trošku vyššie. S dekálmi som bol veľmi spokojný, pracovalo sa s nimi skvele.

Nakoniec som osadil motor, doplnil ešte nejaké detaily, nádrž na olej, hydrauliku, káblovanie, dokončil farbenie a trošku opatinoval. Osadil vrtuľový komplet. Kabínku som použil acetátovú, dorobil som z plastových profilov rám a doplnil detaily, vetranie, kľučky a závesy na ktorých je kabína prilepená k trupu.

Po nalepení kabíny na trup, bol model vlastne hotový. Celá stavba trvala na deň presne dva mesiace. Bola celkom pohodová a veľmi som si ju vychutnal. Takže mi do zbierky pribudol model nádhernej Československej konštrukcie a týmto chcem poďakovať AZ Model za stavebnicu Akrobata a dúfam, že budú nasledovať ďalšie stavebnice Československých športových lietadiel v tejto mierke.

Ladislav Hančár

Poznámka redakce: Zde najdete galerii postaveného modelu na ModelForu.