1/72 Supermarine Sea Otter Mk.I/ASR Mk.II "Foreign service" a Supermarine Sea Otter ASR Mk.II "FAA Post war service" od firmy Azur

Autor: Dušan Ritz <D.Ritz(at)seznam.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 15. 01. 2011

V září 2010 byly firmou MPM Production avizovány dvě stavebnice letounu Supermarine Sea Otter od firmy Azur. Přinášíme Vám pohled do krabiček očima Dušana Ritze.



Mořská vydra na několikerý způsob

Dušan Ritz

Model: Supermarine Sea Otter Mk.I/ASR Mk.II "Foreign service"
Model: Supermarine Sea Otter ASR Mk.II "FAA Post war service"
Výrobce: Azur
Měřítko: 1/72
Katalogová čísla: A090, A047

Trocha historie úvodem
Supermarine Sea Otter byl mladším sourozencem mnohem známějšího hydroplánu Walrus. Idea tohoto stroje vznikla už v r. 1935 a letoun měl mít menší rozměry, vyšší dolet i ostatní výkony, schopnost přistát na letadlové lodi a v mírném střemhlavém letu i bombardovat. Vývoj a stavba prototypů trvala dlouho, první pokus o zalétání 23.9.1938 byl neúspěšný. Motor Perseus s dvoulistou vrtulí nedokázal dát letounu dostatečnou rychlost ke vzletu. S třílistou dvoupolohovou vrtulí Sea Otter poprvé vzlétl 29.9.1938 a testována byla ještě čtyřlistá dřevěná vrtule, která neměla úhel mezi listy 90°, ale 35° a 145°. Teprve v r. 1941 byly potíže vyřešeny montáží motoru Bristol Mercury a třílisté automaticky stavitelné vrtule. Sériová výroba verze Mk.I se rozběhla v r. 1942 v továrně Saunders-Roe. Sea Ottery sloužily u squadron RAF i FAA. Verze ASR Mk.II přišla do výroby v květnu 1945, lišila se upravenou SOP a byla vybavena přistávacím hákem. U FAA sloužily Sea Ottery až do padesátých let, některé stroje byly nasazeny i v korejské válce. Po druhé světové válce Sea Ottery využívaly i ozbrojené síly jiných států. Francouzská Aéronavale nasadila své stroje v Indočíně a kromě Francie sloužily Sea Ottery i v dánském, australském a nizozemském námořnictvu. Po druhé světové válce byly přebytečné letouny přestavěny k dopravě cestujících jak ve Velké Británii, tak v Austrálii.

Obsah krabice
Historii už ponechme stranou a podívejme se, jak to vypadá po otevření krabic se stavebním materiálem.

Každá ze stavebnic obsahuje čtyři rámečky výlisků ze středně šedého plastu, plus jeden rámeček s čirými díly. Dále sáček s resinovými díly, planžetu leptů, folii s číselníky přístrojů, aršík obtisků od Aviprintu a stavební návod. Výlisky, resinové díly a lepty jsou pro obě stavebnice shodné. Odlišné jsou pouze aršíky obtisků a stavební návody.

Výlisky
Celkem najdeme ve stavebnici 65 polystyrenových dílů, z toho 4 čiré, zhotovené technologií shortrun. Rámeček C obsahuje alternativní díly SOP a směrového kormidla pro verzi Mk.I nebo Mk.II.

Povrch výlisků je sametově matný a vypadá na první pohled výborně. Jemné negativní linky paneláže na trupu a motorové gondole, pěkně znázorněný plátěný potah křídla, VOP a SOP, hluboké linky oddělující pohyblivé části křídla. Některé linky na trupu bude vhodné zlehka protáhnout, zrovna tak jako linky oddělující pohyblivé části VOP.

Výlisky jsou v podstatě prosty otřepů, pouze na podvozkových nohách a vzpěrách je znatelná hrana v dělicích místech formy. Propadliny jsem našel na podvozkových nohách a na alternativním dílu SOP pro verzi Mk.II. Propadlina na SOP půjde obtížně odstranit, vzhledem k tomu že je na znázorněném plátěném potahu. Ale při troše pozornosti a pečlivosti to samozřejmě není nemožné.

Nedalo mi, abych nevyzkoušel lícování trupu a křídel. Linky na trupu navazují vcelku přesně, poloviny trupu jsou trochu prohnuté, dosedací plochy samozřejmě vyžadují přebroušení a odtokové hrany křídla a VOP bude potřeba taky razantně ztenčit. Délku trupu a rozpětí křídel jsem neměřil a nepřepočítával.

Rámeček čirých dílů obsahuje překryt kabiny, boční okénka trupu, překryt přistávacího světlometu a poziční světla. Díly jsou pěkně čiré a vzhledem k použité technologii přiměřeně tenké, jejich povrch je čistý a lesklý. Rámování vystupuje nad povrch a je ostré.

Resiny
V sáčku resinových dílů najdeme části motoru, cowling, drobné díly kokpitu, přistávací hák (pro verzi Mk.II), pumové závěsníky.

Model motoru, ač odlévaný, připomíná motor Mercury XXX jen velmi, velmi vzdáleně. Mírně řečeno. Nesouhlasí tvar skříně reduktoru ani válců a hlav. Uklidněním budiž, že pod velkým vrtulovým kuželem snad nebude motor až tolik vidět.

Kvalita odlitků je dobrá, na povrchu jsem nenalezl žádné defekty. Mezi odlitky jsou dvojí vstupy vzduchu do motoru a motorové gondoly, větší, díly PUR14, PUR16 a menší, díly PUR15, PUR17, ovšem návod neřeší jejich případnou alternaci a uvádí pouze použití větších vstupů, přičemž díly PUR15 a PUR17 nejsou označeny jako nepoužitelné. Podle bokorysů v úvodu návodu by menší vstupy měly patřit verzi Mk.I a větší verzi Mk.II. Některé fotografie, nalezené na internetu tuto myšlenku potvrzují, jiné dokazují, že i verze Mk.I mohly mít velké vstupy vzduchu. Fotografie strojů verze Mk.I, uvedených v kamuflážních schématech se mi najít nepodařilo.

Lepty
Planžeta leptů, tedy přesněji řečeno dvě planžety, obsahují upínací pásy, části pumových závěsníků, madla, antény radaru a další drobné části. Určitým luxusem jsou dvě přístrojové desky, ovšem jedna z nich je nepoužitelná, je totiž zrcadlově převrácená. Ta správná je na samostatné planžetě. Folie s číselníky přístrojů je v krabici kat. č. A047 rovněž dvakrát a rovněž jedna z nich je zrcadlově převrácená. V krabici kat. č. 090 je folie v pořádku.

Až potud se obě stavebnice podobají jako vejce vejci.

Návody
Stavební návody začínají stručným popisem typu a nasazení, pokračují schématem rozmístění dílů v rámečcích včetně vyznačení těch, které nepoužijeme. Dále nás provedou v 16 krocích sestavením modelu. Stavební část návodů se mezi sebou liší, jelikož jedna stavebnice umožňuje postavit verzi Mk.I i Mk.II, kdežto druhá stavebnice pouze Mk.II. Jak už jsem zmínil výše, návod neinformuje o použití menších vstupů vzduchu (PUR odlitky) na motorové gondole.

Sea Otter Mk.I/ASR Mk.II "Foreign service"

Kamufláže
Na výběr jsou tři kamuflážní schémata uživatelů. Francouzské pětibarevné schéma verze Mk.I letounu sloužícího v Indočíně, žlutá antikamufláž Sea Otteru ASR Mk.II Nizozemského královského námořnictva a nakonec dánské zbarvení Emká jedničky v kombinaci Dark green, Ocean grey, Sky, Pro zbarvení uvádí návod barvy GSI Creos.

Obtisky
Obtisky pro výše uvedené kamufláže jsou vytištěné Aviprintem ve standardní kvalitě a na první pohled nevykazují žádné chyby v soutisku.

Sea Otter ASR Mk.II "FAA Post war service"

Kamufláže
Zde máme také na výběr ze tří kamuflážních schémat, všechny jsou v kombinaci Extra dark sea grey na horních a Sky na spodních plochách. Jeden letoun z nabízených schémat se coby palubní stroj letadlové lodi HMS Theseus zúčastnil korejského konfliktu.

Obtisky
Aršík obtisků pochází rovněž od Aviprintu

Závěrem
Obě stavebnice nabízí možnost přidat do sbírky model letounu, který rozhodně nepatří mezi obvyklé. Sestavitelnost modelu si v tuhle chvíli netroufnu hodnotit, jasno budu mít až po dokončení recenzní stavby. Zklamáním je pro mě motor, zejména když se jedná o resinový odlitek. Na druhou stranu ostatní díly stavebnice slibují, že postavený model se svému velkému vzoru podobat bude.

Dušan Ritz, MK APOLO Kopřivnice

Redakce ModelWebu děkuje za poskytnutý vzorek firmě MPM Production