1/32 Caudron C.714 firmy Azur

Autor: Vladimír 'Glock' Říha <riha(at)alsoft.cz>, Téma: Letadla, Vydáno dne: 03. 01. 2011

Náhled do krabičky stavebnice francouzského lehkého stíhacího letounu.



Caudron C.714

Vladimír "glock" Říha
Martin Nademlejnský

Krabička Francouz
Krabička Fin

Historie:
Caudron C.714 představoval zástupce "slepé větve" vývoje stíhaček. Základní idea byla vytvořit stíhací letoun se slabším motorem, slabší výzbrojí, jednoduché konstrukce a výroby. To vedlo k určitému zmenšení rozměrů, ale i ke zhoršení některých výkonů. Většina takových projektů "skončila na rýsovacím prkně". Caudron C.714 byl jediný, který se dočkal bojového nasazení a lze u něj doložit nejen střet s nepřítelem, ale i dosažené sestřely.

Stavebnice:
Model tohoto letounu těsně před Vánoci v měřítku 1/32 vydala firma MPM v edici Azur. Objevily se dva přebaly. První "francouzský" s katalogovým číslem A061 a druhy "finský" A091. Ano, šest Caudronů zakoupilo Finsko, ale pro jejich nedostačující výkony je přeřadilo k výcvikovým jednotkám. Oba modely jsou uloženy v krabici s víkem z tvrdého materiálu, která dobře ochrání obsah. Shodně obsahují čtyři rámečky dílů ze šedého plastiku, jeden rámeček čirých dílů, několik drobných PUR dílů, malou planžetu leptů, obtiskový arch a návod.

rámeček A
rámeček B
rámeček C
rámeček D

Plastikové díly mají minimum otřepů či viditelných dělicích stop, rytí a naznačené nýty jsou jemné. Palubní deska má reliéfem naznačené budíky, zřejmě by vypadala lépe z leptu. Jako poněkud nedotažený detail vnímám otvory pro vypadávání nábojnic. Jsou docela rozměrné a je přes ně vidět na vnitřní část horní poloviny křídla. Prostě je tam "prázdno" a tak tomu jistě u předlohy nebylo. VOP a SOP mají oddělené pohyblivé části.

Čiré díly
Lepty
PUR díly

Čiré díly nemají vadu a obsahují díl jak pro uzavřený tak otevřený kryt pilotního prostoru.

PUR díly jsou odlity čistě a obsahují drobné díly do kokpitu, hlavně kulometů, výfuky (u nich a u ústí kulometů bych trochu prohloubil naznačené otvory) a také díl přední dvojice válců motoru, která je viditelná přes otvor v krytu motoru.

Planžeta dílů vyrobená "u Haulerů" je nebarvená. Obsahuje upínací pásy, několik dílů do kokpitu a nitkový zaměřovač pevných mířidel.

Obtiskový arch vytiskl Aviprint a vypadá opravdu dobře, jak po stránce soutisku tak použitých barev.

Dekály Francouz
Dekály Fin

Návod je přehledný, obsahuje srozumitelný step-by-step postup stavby a černobílá kamuflážní schémata. Jejich barevný ekvivalent lze stáhnout ze stránek MPM Production.

Model A061 obsahuje 4 kamuflážní schémata. Všechny Caudrony nosily standardní kamuflážní schéma složené z polí tmavě zelené, hnědé a středně šedé na vrchních plochách a světle šedomodré barvy na spodních. Výrobce uvádí v návodu u barev odstín ze škály FS, tak i ekvivalent barev Gunze. Zde jsem nalezl rozpor se zdrojem I (viz seznam zdrojů dole) u odstínu FS pro hnědou a světle šedomodrou. Nechám na modeláři, zda bude toto nějak řešit. Další problém je ten, že doporučená barva C314 (spodní šedomodrá) se dle informací které mám, již nevyrábí. Všechna nabízená schémata jsou pro Caudrony z jednotky GC I/145, jediné stíhací jednotky kompletně vybavené tímto typem.

Kamo Francouz 1
Kamo Francouz 2
Kamo Francouz 3
Kamo Francouz 4

  1. Caudron výrobní číslo 8549, vojenská registrace I-207, bílá "hranatá" 13, pilot ppor. Zukowski. Pilot má jeden potvrzený sestřel ze dne 10.6.1940 (Dornier Do-17).
    Tento letoun je dobře fotograficky zdokumentován od německých vojáků jako mnoho jiných Caudronů této jednotky. V modelu je chybný obtisk čísla 13, čísla jsou užší než je patrné z fotografií (viz dvě fotografie ze zdroje II a mnoho fotek ve zdroji III).
  2. Caudron výrobní číslo 8549, vojenská registrace I-207, bílá "kulatá" 13, pilot por. Gladych.
    Dle popisku v návodu (shodné výrobní číslo a vojenská registrace) by se mělo jednat o totožný letoun jako u schématu 1. Skutečnost je taková, že jde o jiný Caudron. Je to jasné po zhlédnutí fotek ze zdroje II a III. Jedná se patrně o Caudron výrobního čísla 8564, vojenské registrační číslo I-222 (zdroj III). Proto nepoužijeme obtisky pro tato čísla ze stavebnice.
  3. Caudron výrobní číslo 8542, vojenská registrace I-201, bílá 10, pilot por. Niewiara.
    Stroj je fotograficky doložen ve zdrojích II a III. V obtiscích je výrobní číslo 8543 a to je správně.
  4. Caudron výrúbní číslo a vojenská registrace neznámá, bílá 9, pilot četař Uher.
    Tato kamufláž je rekonstrukcí na základě písemných podkladů. Do této doby se zatím neobjevila jediná fotografie tohoto letounu. Jedná se o Caudron, který měl používat český příslušník skupiny GC I/145 Ladislav Uher.

Co se týká rekonstrukce tvaru a umístění barevných polí kamufláže, tam kde lze provést srovnání oproti fotografiím, se tato jeví jako dobrá. Nejvíce fotografií jsem nalezl na Caudron výrobní číslo 8549.

Model A091 obsahuje 3 kamuflážní schémata. Finské Caudrony nosily stejné kamuflážní schéma jako francouzské stroje. Proti původním předpokladům jich bylo do Finska dodáno pouze 6 a dostaly označení C-551 – CA-556. Jak zbarvení vypadalo v reálu, je možné porovnat na fotkách jednoho částečně dochovaného stroje – zdroj VI. Jedná se o poslední dodaný stroj CA-556. Tvar číslice 5 v taktickém označení v obtiscích neodpovídá skutečnosti. Tato číslice měla tvar mírného oválu na výšku, v obtiscích je však vytištěna jako kružnice.

Kamo Fin 1
Kamo Fin 2
Kamo Fin 3

  1. Caudron výrobní číslo 8535, taktické označení CA-555, LLv 30.
    Prezentovaná kamufláž v zásadě odpovídá fotkám ze zdroje V. Dle schématu je rozhraní spodní a vrchní kamufláže rovné, ale fotky ukazují, že tomu tak nebylo a barvy se prolínaly. Přechod byl navíc níže, než je uvedeno v návodu.
  2. Caudron výrobní číslo 8538, taktické označení CA-556, LLv 30.
    Tento stroj byl po své krátké službě předán do školy leteckých mechaniků a následně byl uložen v depozitáři, z něhož pocházejí i fotky ve zdroji VI. Z těch je patrné, že rozhraní kamuflážních barev na bocích trupu je pozvolné a nikoli přímá čára.
  3. Caudron výrobní číslo 8539, taktické označení CA-552, LLv 30.
    Na tento stroj je nejvíce fotek ve zdroji V. Přímý přechod kamuflážních barev je na levém boku motorového krytu, pro pravou stranu krytu motoru a na zbytek trupu platí to stejné co u předešlých strojů. Rozmístění polí kamufláže je na fotkách jiné než v návodu.

Myslím si, že se jedná o povedený model a těším se na jeho stavbu (Martin Nademlejnský připravuje stavěcí článek). Co se týká doplňků, věřím, že se objeví masky na kryt kabiny a nějaké další produkty. Zatím jsou dostupné obtisky ve zdroji I a to na stroj bílá 2 (I-242), jehož pilot ppor. Glowzcyński má potvrzený sestřel Bf-109 dne 9.6.1940.

Vladimír "glock" Říha a Martin Nademlejnský

Redakce ModelWebu děkuje firmě MPM Production za poskytnutí vzorku na recenzi.

Zdroje:

  1. Sešit Camoufalge & Decals vydavatelství MMP (obsahuje kamufláže na C714, Ms. 406 a H75A)
  2. Internetová stránka ModelFora.
  3. Časopis Avions, Horse serie, číslo 11.
  4. Kniha GC 1/145 in France, 1940 vydavatelství MMP.
  5. Suomen Ilmavoimen Historia, sešit číslo 8.
  6. Internetová stránka polských kolegů modelářů.