Pohled do krabičky s modelem legendárního československého akrobatického letadla.
Akrobatická Avia po Slovensky
Václav Hochmuth
Model: Avia Ba-122
Výrobca: RS models
Mierka: 1/72
Kat.číslo: 92056
Na tohtoročnom Modellbrne sa do predaja konečne dostali prvé dve krabice s modelom legendárneho československého akrobatického lietadla
Avia Ba-122. RS models tento typ ako aj množstvo jeho derivátov (Bš-122, B-222, B-322, Ba-422) ponúkal už pred rokmi v podobe resinových modelov. Tento rok konečne došlo aj na ich plastovú podobu (Bš-122 bola vydaná už pred pár mesiacmi, ostatné by mali nasledovať čoskoro). Ako už bolo spomenuté, do predaja prišli dve verzie rovnakého typu – v jednej z krabíc sú stroje s motormi Walter Castor a Pollux (pohľad do krabičky od Pavla Šenka bude od 30. 8. k dispozícii TU ) v druhej lietadlá s motorom Avia Rk 17. Na tú druhú sa teraz pozrieme bližšie.
História:
Typ Avia Ba-122 má svoj pôvod v akrobatickom špeciáli B-122, postavenom pre účasť československých pilotov na medzinárodných akrobatických pretekoch vo Vincennes v roku 1934. Na základe skúseností s týmito strojmi bola postavená obmedzená séria Ba-122 (na štandard Ba-122 boli upravené aj pôvodné B-122), na ktorých sa československá reprezentácia úspešne zúčastnila na viacerých významných európskych leteckých podujatiach druhej polovice 30tych rokov (olympijské hry v Berlíne, letecký míting v Zürichu atď. ). Okrem týchto akrobatických špeciálov sa rozbehla aj sériová výroba typu Ba-122 – 35 kusov s motormi Rk 17 bolo učených pre čs. armádu, 15 ks na vývoz do ZSSR (motory Castor a Pollux) a jeden kus bol predaný do Rumunska.
Stavebnica:
Avia Ba-122 k nám prichádza v krabici s atraktívnym obrázkom slovenského akrobatického stroja s bratislavským hradom v pozadí (žiaľ, v tej dobe vyzeral hrad inak, až do rekonštrukcie na prelome 50tych a 60tych rokoch bol len ruinou). Na zadnej strane sa nachádzajú schémy
sfarbenia pre všetkých 5 ponúkaných dekálových verzií. Na bokoch
krabice je tiež jediná informácia, že sa jedná o stroj s motorom Rk 17
– návod na to neupozorňuje. Samotný návod je prehľadný, okrem zoznamu
dielov a postupu stavby v štyroch krokoch obsahuje čelný pohľad na kontrolu geometrie (pozor na polohu podvozku – znázorňuje stroj počas letu) a schému výpletu – tá však zabúda na dvojité lanká výpletov vedúcich od koreňa spodného krídla ku medzikrídelným vzperám. Potešia fotografie na motor Rk 17 s popisom sfarbenia.
Výlisky Avie Ba-122 sú spracované technológiou short-run. Väčšina dielov je umiestnená v dvoch rámčekoch zo šedého plastu. Kvalita výliskov je poplatná technológii výroby (aj keď RS models má na trhu aj o čosi krajšie modely – napríklad ďalší medzivojnoví civili Zlíny XII a XIII), hlavne drobné diely majú pomerne výrazné otrepy na miestach delenia formy. Nejedná sa však o zásadný problém a každý kto už niekoľko short-runov postavil si s tým pri troche trpezlivosti poradí. Povrch hlavných dielov trupu a krídel je však takmer bez kazov (na recenzovanom exemplári boli zaliate stupačky na bokoch trupu), s jemným rytím a naznačením plátna.
Plastové diely dopĺňa malá planžeta leptov s prístrojmi na priesvitnej fólii, resinový motor a čelný štítok z číreho plastu. Zaujímavé je, že v leptoch sa nachádza aj časť vzperového systému.
Interiér je naznačený skromne – okrem reliéfu na bokoch trupu ho tvorí
len podlaha s kniplom a sedačkou, doplnené leptanou palubnou doskou a upínacími pásmi.
Resinový motor vyzerá na prvý pohľad pekne, viac práce však zaberie jeho doplnenie o výfuky a zdvíhadlá ventilov.
Kamufláže:
Kvalitne vytlačené dekály s výbornou sútlačou ponúkajú na výber z 5 markingov:
- Avia Ba-122.7 slovenského letectva. Tento akrobatický špeciál sa zúčastňoval leteckých vystúpení na území Slovenska až do havárie v lete 1943.
- Avia Ba-122.16 československej reprezentácie na mítingu v Zürichu v roku 1937. Lietal na ňom Petr Široký.
- Avia Ba-222.1 s nemeckým markingom po okupácii v roku 1938.
- Avia Ba-122.40 rumunského letectva. Pôvodne civilný marking je doplnený rumunskými výsostnými znakmi po jeho zaradení k výcvikovej jednotke rumunského letectva.
- Avia Ba-122.7 slovenského letectva. Stroj je kamuflovaný s hornými plochami vo farbe khaki a spodnými v hliníkovom bronze a so žltými doplnkami.
Záver:
Na trh sa dostala pekná stavebnica zaujímavého medzivojnového lietadla. Plastová podoba pôvodne resinového modelu hádam k stavbe priláka viac modelárov, ktorí tak získajú veľmi atraktívny prírastok do zbierky. No a samozrejme, nedočkavo čakáme na Aviu Ba-422.
Václav Hochmuth
Redakce Modelwebu děkuje firmě RS models za poskytnutí vzorku k recenzi.
Použité podklady:
L+K 16/1978, 19/1987, 7/1989
Modelář 1/1982
Air Magazine 23, 24
J. Rajlich, J. Sehnal: Vzduch je naše moře
V. Němeček: Čs. letadla I.
Fotografie repliky Ba-122 z leteckého múzea v Kbeloch