Kdo by neznal fenomén jménem X-15. Prozatím oficiálně nejrychlejší stroj (nepočítáme-li kosmické rakety) pilotovaný člověkem. Maximální zaznamenaná rychlost raketoplánu X-15 byla 7295 km/h (6,72 Mach) a dosažená výška je 107 907 m.
Podívejme se na obsah krabičky nové stavebnice X-15A-2 "With Dummy Scramjet" od firmy MPM Production.
Model: X-15A-2 "With Dummy Scramjet"
Výrobce: MPM Production
Měřítko: 1/72
Materiál: PUR díly, leptané díly, plast
Katalogové číslo: 72562
Pražský výrobce již dříve uvedl na trh několik stavebnic X-15 ve všech třech základních měřítcích (1/72, 1/48, 1/32). Po verzích X-15A-2 nyní přichází s modelem vybaveným přídavným náporovým motorem Dummy Scramjet.
Na stůl se nám dostane multi materiálová stavebnice. Kokpit a další detaily tvoří PUR díly, v případě kokpitu doplněné o barevné lepty. Dobrá kombinace pro velmi slušný výsledek v případě, že bude překryt interiéru otevřen. Pokud se někdo rozhodne překryt zalepit v uzavřené poloze, nemusí mu být líto PUR dílů. Ve stavebnici zůstaly také původní plastové díly.
PUR díly jsou odlity velmi čistě a dostatečně detailně, barevné lepty z Obrnic nepotřebují komentáře, vyjma nepatrného rastru na barevných dílech. Co člověk to jiný názor na rastr, mě zase tolik nevadí. Když nekoukám na lept z centimetru tak ho není moc vidět. Překryt interiéru je tvořen jedním výliskem z krastenu. Samotné výlisky jsou hezké, jemné negativní rytí je standard v MPM Production. Zda zvolit prorytí či ne bude záležet na vkusu každého modeláře. Prohlubně na výliscích zadní části trupu mají imitovat zvlněný potah. Když jsem si prošel kvalitní fotografie na stránce Primeportal.net, nejsem si jist, zda bylo moudré tento detail na povrch výlisků ztvárňovat. Ano, náznak zvlnění kolem nýtových řad je na fotografiích viditelný, nicméně na modelu je naznačení dle mého názoru hrubé a nerealistické. Tmelení a následné broušení, případně přetváření dle fotografií by bylo zbytečně složité a tak bude lepší ponechat povrch v původní podobě od výrobce.
Návod nás také velmi jasně a včasně informuje o různých konfiguracích, ve kterých je raketoplán možné dokončit. Zda v letové konfiguraci, či po přistání s podvozkem, na pomocném vozíku s přídavnými palivovými nádržemi, nebo při podvěšení pod nosič NB-52 atd. Na drobných dílech jsou místy stopy po dělení formy, naštěstí drobných dílů je jen pár a zabroušení nám nezabere mnoho času. Pomocný manipulační vozík je odlit z PUR, čímž odpadá zdlouhavé čištěný různých vzpěr a osy podvozku vozíku.
V krabici je přiložen obtiskový aršík vydaný pro dřívější stavebnice, z něhož použijeme jen některé popisky. Stačí pozorně sledovat návod.
Zbarvení je tentokráte v bílém ablativním nátěru. Na výběr máme ze dvou podob stroje X-15 ser. číslo 56-6671 s různě zbarvenými palivovými nádržemi.
X-15A-2 pilotovaný dne 7. srpna 1967 Williamem "Pete" Knightem
X-15A-2 pilotovaný dne 3. října 1967 taktéž W. P. Knightem
Martin Černý, KPM Kaznějov
Redakce Modelwebu děkuje MPM
Production za poskytnutí vzorku k recenzi.