Letadla

Pohled na nové sety značky Aires a Quickboost

titul k článku

Něco málo od Aires a Quickboost na Su 17/22, Tornado, F-102A, F-16I Sufa pohledem Martina Černého.



Su-22 Landing reflectors 1/48
QB 48 322

Jednoduchá, ale potřebná sada pro lenochy aneb jak snadno a rychle nahradit původní díly přistávacích světlometů na modelu Su-17/22 1/48. Dva díly čistě odlité z čirého rezinu a velmi snadná montáž na model.

Tornado Exhaust Nozzles 1/48
Aires 4473

V "listrovém" balení nalezneme neuvěřitelně filigránsky ztvárněné výtokové trysky pro model Tornada od Hobby Boss. Sada obsahuje celkem 6 dílů. Zpracování jednotlivých dílů je klasicky "airesovské" čili perfektní provedení detailů i kvalita odlití. Každou výtokovou trysku složíme ze tří dílů – spalovací komora, oběžné kolo spalovací komory s forsážním prstencem a samotné lamely trysky. Úroveň detailů je opravdu fascinující. Do této doby bylo možné zakoupit pouze obdobný výrobek od firmy Paragon Design pro modely Tornad od Airfixu či Italeri. Pro srovnání obou výrobků netřeba komentář, vše řekne fotografie. Tato nová sada půjde použít i pro starší modely na trhu, zejména pak pro stavebnici od Italeri která je stále dostupná. Bude nutné počítat s částečnou úpravou dílů stavebnice. Ani zástavba do modelu Hobby Boss se neobejde bez dílčích úprav. Vše je přehledně naznačeno v návodu.

F-102A wheel bays 1/48
Aires 4477

Některé starší roury od Monogramu, byť jsou pozitivně ryté, mají stále na dnešní poměry velmi dobře provedené kokpity či podvozkové šachty. Byl jsem zvědavý, jak obstojí novinka od Airesu ve srovnání s modelem. Součástky jsou opět zabalené v blistru. Pravda největší díl hlavní podvozkové šachty se do něj vejde tak tak. Sada obsahuje celkem 14 dílů, z toho většinu tvoří drobné díly pístnic, táhel pro systém otevírání podvozkových krytů. Dále jeden díl ztvárňující přední podvozkovou šachtu a jednodílnou hlavní podvozkovou šachtu. Odlití a provedení detailů je opět bezchybné, ale co na to Monogram?

Přední podvozková šachta ze stavebnice je v podstatě holá. Strop šachty je nalisován na spodní straně trupové vany kokpitu a po slepení vytvoří uzavřenou krabici. Úroveň detailů je nízká. Srovnání s přední šachtou od Airesu nebe a dudy. Zde jasně vede Aires.

V případě hlavní podvozkové šachty již výsledek není tak jednoznačný. Zde odvedl Monogram velmi dobrou práci a samotná šachta i její čela jsou poměrně bohatě vybavena, řekl bych i na dnešní poměry. A to se jedná o stavebnici z roku 1990! Kabeláž, žebra, hydraulické rozvody a různé krabičky jsou jemněji ztvárněné u Airesu a s větší přesností vůči předloze, ale …

Velký problém bych viděl při usazování odlitku do křídla, kdy strávíme několik hodin frézování a zaškrabávání aby se odlitek vešel do křídla, jelikož původní šachta je nalisovaná jako součást křídla. I drobné chyby při práci můžou nakonec celou námahu zhatit. Tuto operaci podstoupí asi jen ortodoxní příznivci Airesu v modelu za každou cenu. Když se podívám na srovnání obou dílů na fotografii, asi bych dal přednost dodělání původní plastové šachty a výsledek bude jen o málo horší než při použití odlitku.

F-16I Sufa wheel bays 1/72
Aires 7254

Novinka na trhu v podobě stavebnice Hasegawa a hned za ní novinka od Airesu. Nejsem si jist, zda se jedná o nové zpracování, spíše bych řekl, že jde o přebal již vyráběných podvozkových šachet pro model F-16 od Hasegawy. Potud je to v pořádku, proč ne. Úroveň detailů hlavní i přední podvozkové šachty spolu s pístnicemi a kryty podvozkových šachet  je vysoká, odlití bezchybné, jen kdyby se někdo podíval, že Sufa má vyboulené kryty hlavních podvozkových šachet kvůli větším rozměrům pneumatik. V odlitcích jsou původní kryty bez vyboulení pro nižší verze F-16 (standardně bez vyboulení do blocku 50, ovšem vyjímek se dá najít hodně a větší kola + vyboulené kryty se montují i na starší letouny). Drobná vada na kráse ale nepotěší to. Původní plastový díl má vyboulení také jen z vnější strany, ale alespoň něco.

Na výběr tedy moc nemáme, buď použít původní díl, který nemá tak hezký vnitřní reliéf výztuh, nebo z původního dílu odřezat boule a napasovat je na rezinové kryty. Chybějící malé výdutě na vnitřní straně krytu si skoro nikdo nevšimne.

Martin Černý, KPM Kaznějov

Redakce Modelwebu děkuje firmě Aires za poskytnuté vzorky.


Související články:
1/72 I-153 Correct cowling, Quickboost (01.02.2011)
1/48 Quickboost sady pro modely italských letadel z období 2. sv. války (19.11.2010)
1/48 Polikarpov UTI-4 AML48023 konverzní set určený pro stavebnici Eduard (22.10.2010)
1/48 Nové doplňkové sety od SBS Model (13.09.2010)
Lepty pro Fw190 D od Eduardů 1/48 (04.06.2010)
1/32 BF 109E motor pro model Eduard (17.04.2010)
Resinová kola od CMK (14.03.2010)
Lednový newsletter firmy Aires (07.02.2010)
1/48 Karaya Sviecow ASz-82FN (10.04.2008)
1/48 Karaya Hispano Suiza 12Y (14.01.2008)
1/32 Hasegawa P-47D 12.7mm Machine Gun Set (19.04.2007)
Novinky firmy Aires a Quickboost na prosinec 2006 (18.12.2006)
Novinky QuickBoost (21.09.2006)
Griffon Newsletter na září 2006 (29.08.2006)
Novinky firmy Quickboost na červenec 2006 (29.06.2006)
1/48 Tamiya Kettenkraftrad Set (23.06.2006)
Griffon Newsletter na červen 2006 (20.06.2006)
1/48 Hurricane Wheel Bay - Griffon (21.04.2006)
Novinky Montex 04/2006 (05.04.2006)
Prosincové novinky firmy Quickboost (19.12.2005)
Masky MONTEX (20.10.2005)
Sety CMK na Lancastera od Hasegawy 1/72 (14.10.2005)
Další novinky firmy Griffon (12.10.2005)
F2A Buffalo control surfaces and flaps (12.10.2005)
Doplňkové sady na Gripen 1/48 od CMK (aktualizace) (31.08.2005)
CMK sety pro P-40E od Hasegawy (22.06.2005)
Vykrývací masky Montex - novinky na červen (14.06.2005)
1/72 Tally-Ho detail set na Gripena (13.06.2005)
Figurky Preiser (02.06.2005)
Nové lepty Griffon (31.05.2005)
Resinové doplňky na P-40 od Hasegawy (18.05.2005)
CMK sety pro F-16CJ od Tamiye v měřítku 1/32. (10.05.2005)
US Navy Moto-Tug (09.05.2005)
CMK sety Control surface a Armament set pro He-162 (29.04.2005)
Sety na He-162 v měřítku 1/32 od CMK (29.04.2005)
1/32 F-16C Block 40 Conversion Kit (24.04.2005)
CMK set pro F-86F Sabre (08.04.2005)
[Akt. známka: 2,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
| Autor: Martin Černý | Vydáno dne 05. 09. 2010 | 3571 přečtení | Počet komentářů: 211 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server